De tre politikerna framför scenen i folkets husby

Debatten hettade till på mötet om klimatet

Nyheter

Frågor om klimat och kollektivtrafik engagerade deltagarna i onsdagens Town Hall Meeting. Politikerna hade knappt svar på hälften av alla frågor.

Omkring 30 personer hade tagit sig till Folkets Husby för att träffa regionråden på höstens andra Town Hall Meeting som arrangerades av the Global Village. Det var något fler än förra gången, men även den här kvällen hade politikerpanelen drabbats av avhopp. Moderaten Kristoffer Tamsons som är trafikregionråd och ordförande för SL skulle ha medverkat men han dök inte upp. 

Men fastighets- och serviceregionrådet Charlotte Broberg (M), miljö och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (Mp) och Gustav Hemming (C) som är tillväxt, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd var där och skulle svara på frågor. Och frågor fanns det gott om. Först ut var elvaåriga Sohna-Selam från Tensta som ville prata både om klimatet och situationen för barn och unga i förorten. Hon hade förberett en text som hon läste upp från scenen.

Ni måste börja tänka på klimatet för ni bor också på den här planeten

– Ni måste börja tänka på klimatet för ni bor också på den här planeten. Och som det ser ut nu så kan jag redan säga att om vi inte gör något så kommer det inte se bra ut i framtiden.

Sohna-Selam berättade att av alla i årskurs fem på hennes skola var det bara två barn som kunde simma 200 meter och hon undrade varför inte politikerna kunde öppna fler fritidsgårdar för att ge barnen i förorten bättre möjligheter.

Nästa person på scen var guerillaodlaren och klimataktivisten Rafael Altez Calderon som talade om fördelarna med lokalt jordbruk och hur det kan bidra till en mer hållbar utveckling. Både Sohna-Selam och Rafael fick applåder och uppmuntran för sitt engagemang, men inga riktiga svar på sina frågor.

Många ville prata om den överfulla buss 179 som utgjort en stor stressfaktor under pandemin

Temat för kvällen var klimat och kollektivtrafik och många ville prata om den överfulla buss 179 som utgjort en stor stressfaktor under pandemin. Andra frågor som diskuterades var biljettpriserna, tillgängligheten för synskadade i SL-trafiken och bygget av motorvägen Förbifart Stockholm.

– I vissa delar av stan har man mer makt, där bor advokater, journalister och kanske politiker. Så ser det inte ut här. Förbifart Stockholm går i tunnel under välbeställda områden men kommer upp till ytan här i Järva och på andra sidan stan i Skärholmen. Även om den kommer trafikeras av elbilar så kommer de orsaka utsläpp av partiklar och det har jättestor betydelse för folkhälsan. Det är väl försent nu, för eländet är ju i stort sett färdigbyggt, men jag vill påpeka betydelsen av makt, sade Anita Karp från Akalla, som också undrade om det stämmer att flera busslinjer planeras längs den nya motorvägen.

Tomas Eriksson påpekade att han som miljöpartist inte var positiv till Förbifart Stockholm, men hans parti har gett med sig i frågan för att få samarbeta med de borgerliga i staden. Han svarade också att tre busslinjer kommer att trafikera delar av sträckan.

Klimatfrågan blir mer av en klassfråga

Gerdn Hossein från Kista som tillsammans med Sharifa Bunyadi har startat ett ungdomsforum för klimatfrågor undrade hur politikerna jobbar för att göra kollektivtrafiken ekonomiskt tillgänglig för alla.

– Klimatfrågan blir mer av en klassfråga, för alla har inte möjlighet att åka kollektivt om det är för dyrt. Vi får ofta höra att unga i förorten plankar mycket och ni sätter ut kameror och väktare, men det är inte en lösning på problemet, sade Gerdn.

Gerdn Hossein och Sharifa Bunyadi fick mycket beröm för sitt initiativ, men Charlotte Broberg tyckte frågan var för svår.

– Det är inte en lätt fråga, men det är väldigt dyrt att åka bil i alla fall, sade hon.

Gustav Hemming var tydlig med att han tyckte att avgiftsfri kollektivtrafik var en dålig idé och Tomas Eriksson menade att den viktigaste frågan för att förmå folk att åka mer kollektivt inte handlar om biljettpriset. Han påstod att det i stället handlar om att se till att det inte är för trångt och att det känns tryggt att resa med bussar och tåg. Trots att flera av de närvarande upprepade gånger förklarade att en stor del av invånarna i Järva är helt beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till jobbet.

Jonas Naddebo är ansvarig för skadedjursbekämpning i staden

En inhyrd moderator från mediebranchen, Henrik Johnsson, såg till att samtalet hela tiden höll ett högt tempo och stundtals blev debatten nästan hetsig, inte minst när samtalet kom in på välfärdsfrågor. Men politikerna verkade lite ängsliga, särskilt Charlotte Broberg höll väldigt låg profil. Trots att alla deltagare vid anmälan hade fått svara på vilken fråga de ville ställa hade inte politikerna förberett svar på dessa frågor, men Gustav Hemming delade ut kontaktuppgifter till sina partikamrater i hopp om att de skulle kunna hjälpa till att lösa olika problem.

– Jonas Naddebo är ansvarig för skadedjursbekämpning i staden, skriv ett mejl till honom och hälsa från mig, sade han till en man som ville prata om problemen med råttor i området.

Anna Nygård

 

mötesdeltagarna på stolar framför scenen i folkets husby
Rafael Altez Calderon pratade om odling och klimataktivism
Print Friendly, PDF & Email