En av gång- och cykelbroarna mellan Rinkeby och Rissne har nu rivits. För gående och cyklister som vill ta sig mellan stadsdelarna blir det en lång omväg. 

I måndags revs den ena av de tre broarna på gång- och cykelbanan mellan Rinkebysvängen i Rinkeby och Madenvägen i Rissne. Anledningen är att Kvarngatan som finns under bron ska anpassas till Tvärbanan som sedan kommer passera där, i den nya grenen via Ursvik till Kista.

För gående och cyklister blir det en lång omväg

För gående och cyklister blir det en lång omväg. En ny tillfällig gång- och cykelbana har byggts några hundra meter längre norrut, över byggarbetsplatsen vid Stora Ursviks västra delar. Där ska en ny stadsdel så småningom ska stå klar. Omledningen innebär att det är ca 650 meter längre väg för de som vill gå och handla på exempelvis Willys eller McDonald’s i Rissne. Dessutom några extra ner- och uppförsbackar.

Inledningsvis var många som promenerade eller cyklade på sträckan förbryllade över avstängningen och den plötsligt försvunna bron. Orange pilar visade riktningen för omledningen, men en rinkebybo på väg för att handla på Willys gav upp och vände om när hon insåg hur lång extra gångväg det var.

Tvärbanan till Ursvik ska stå klar 2022

Hur det kommer bli när det är färdigbyggt är fortfarande oklart. Sundbybergs stad har ännu ingen plan för hur den provisoriska gång- och cykelbron över Enköpingsvägen ska ersättas. Den kom på plats för tio år sedan när Trafikplats Rissne byggdes av Trafikverket. Fokuset var då att trafikplatsen över Ulvsundavägen skulle vara vacker för passerande bilister. Jämfört med tidigare är det nu cirka en kilometer längre gångväg mellan Rinkeby och Rissne.

Tvärbanan till Ursvik ska stå klar 2022. Då planeras även den redan färdigbyggda bron för buss, gång och cykel mellan Rinkeby Allé och Stora Ursvik att öppnas.

Viktor Arnell
Print Friendly, PDF & Email