Före pandemin kunde hyresgästerna i Tensta träffa Svenska Bostäders personal på kontoret på Tenstagången. Receptionen var öppen vissa tider. Men inte längre. Nu hänvisas alla hyresgäster till Husby eller Vällingby.
– Det stämmer, säger Emil Westerdahl, distriktschef för Järva.

Hyresgäster har kontaktat Nyhetsbyrån Järva, och även Medborgarkontoret, och undrar varför Svenska Bostäder har stängt. Men kontoret är inte stängt.

– Nej, vi har 15 personer som arbetar där varje dag.

Annons:

Vi finns ju till för våra hyresgäster

Men receptionen är stängd. Varför det?

– Vi har försökt titta på hur vi ska möta våra kunder på bästa sätt. I Vällingby och Husby kan man möta oss i våra receptioner. Mina sidor på nätet är öppet dygnet runt och det går att ringa till Kundcenter på våra telefontider.

Men ni hade ju reception före pandemin och det verkar finnas ett behov av personlig kontakt. Varför öppnar ni inte igen?

– Vi finns ju till för våra hyresgäster, det är viktigt för oss att vi ha en kundnära dialog. Möjligheten finns fortfarande, men då kan de mejla oss, MIna sidor är öppet dygnet runt.

Men uppenbarligen finns ett behov av mänsklig kontakt.

– Det här är jättebra information för mig, det uppskattar jag jättemycket, säger Emil Westerdahl.

Hyresgästföreningens ordförande i Järva, Ann-Margarethe Livh, tycker det är konstigt att inte receptionen i Tensta har öppet för hyresgästerna.

– Det är viktigt med närhet. De måste ha ett kontor som är öppet för hyresgästerna på södra Järva. De kraven ställer vi på Victoriahem, och även på Svenska Bostäder.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Print Friendly, PDF & Email