Utbyggnationen av tvärbanan till Kista står stilla sedan SL brutit med huvudentreprenören Gülermak. En rättslig prövning har nu stoppat SL:s beslut att täcka bolagets skulder och bygget väntas återupptas igen, tidigast 2025
I juli 2024 bröt SL kontraktet med leverantören Gülermak då de inte levde upp till de avbetalningsöverenskommelser som stod i kontraktet. Nu, drygt halvår senare har man inte lyckats få tag på en ny leverantör och det kommer inte att ske förrän under 2025.
Under ett extrainsatt möte i mitten av november fattade politikerna i trafiknämnden beslut om att betala fakturor på totalt 145 miljoner kronor från olika underentreprenörer i bygget. SL:s tjänstemän hade redan förra året lovat att betala borgen för Gülermaks skulder på 200 miljoner, trots att det var i strid med gällande regler.
Beslutet överklagades direkt av oppositionen med Moderaterna och Sverigedemokraterna i spetsen som ville få frågan prövad av en oberoende instans. Förvaltningsrätten gav oppositionen rätt, vilket innebär att SL inte får betala ut de pengar som tjänstemännen lovat.
Utbyggnationerna för tvärbanan i Kista kommer fortfarande att stå stilla tills det att SL hittar en ny huvudentreprenör. Bygget är redan flera år försenat och med dessa ytterligare problem får resenärerna vänta ytterligare ett tag för att åka tvärbanan till och från Kista.
Léon Bitar