Under fredagen gick finalen av idétävlingen För-orten av stapeln. Sex entreprenörsidéer prisades och totalt delades en halv miljon ut i prispengar.

För-orten är en idétävling som drivs av de Järvabaserade aktörerna BLING, Bk Bussenhus och numera även den ideella organisationen Reach for Change. Syftet är att inspirera entreprenörer och locka fram idéer från Sveriges förorter, framförallt förorterna kring Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.

För-orten verkar för att minska det ökande utanförskapet i Sveriges förorter genom att stärka och rikta strålkastarljuset mot entreprenörskapet i dessa områden, och på så sätt lyfta en mer positiv sida av förorterna.

Annons:

– Vi tror starkt på att entreprenörskap kan bidra till positiv samhällsförändring, både för att det skapar sysselsättning men också för att det är ett initiativ som kommer inifrån förorten. Idéerna och viljan finns bland befolkningen. Det som saknas är stödet, någon som öppnar dörrar och presenterar möjligheter, sade Deqa Abukar, medgrundare till BLING.

Alla finalister har hållit en så hög nivå

Tävlingen har två kategorier – en för kvinnor och en för samhället. I den första kategorin måste alla idébärare som ansökt till tävlingen vara kvinnor. Där spelar det ingen roll om idén är en innovation, en affärsidé eller en samhällsförbättrande idé. I den andra kategorin är målet att stärka socialt entreprenörskap och lyfta samhällsförbättrande idéer. Tävlingsbidragen i den kategorin ska alltså ha en social prägel och måste även på något sätt reflektera ett av FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

I fredags gick finalen av stapeln på Kulturhuset i Vällingby där 28 finalister fick pitcha sin idéer inför publik och en jury som bestod av etablerade entreprenörer och samhällsaktörer.

– Alla finalister har hållit en så hög nivå och det har varit jättesvårt att förutse vinnarna inom båda kategorierna, sade Akrem Hashim Yahya från Bk Bussenhus.

Det var totalt 500 000 kronor som delades ut i de två kategorierna, där tre vinnare prisades inom varje kategori. Förstaplatsarna fick 125 000 kronor, andraplatsarna fick 60 000 kronor och tredjeplatsarna fick 40 000 kronor. Utöver detta fick vinnarna tjänster till ett värde av 100 000 kronor och utvalda deltagare fick även möjligheten att gå med i Reach for Changes inkubatorsprogram. Dessutom fick också en vinnare ”Folkets pris” och därmed ytterligare 50 000 kronor.

Vi är glada för all den kunskap och vägledning som tävlingen inneburit för oss

– Det var verkligen inte lätt att gallra ner 544 kanonbra idéer till sex vinnare. Vi har haft otroligt många sökande med riktigt starka idéer, så det har varit spännande att se alla finalister pitcha sina idéer, sade Deqa Abukar.

Foodtech-företaget Sizzle knep första platsen, matteinriktade Fyra-appen knep andra och  parkeringsappen TEERA knep den tredje platsen inom kategorin För-Samhället, där TEERA även prisades med ”Folkets pris”.

TEERA är en app som länkar innehavaren av förhyrda parkeringsplatser med bilister i behov av korttids- eller långtidsparkering. Tjänsten ska erbjuda användaren en möjlighet att hyra respektive hyra ut sin parkeringsplats på ett enkelt och smidigt sätt. Konceptet bakom TEERA går ut på att förenkla vardagen för bilisten genom att minska tiden hen lägger på att söka upp tillgängliga parkeringsplatser.

– Vi är fyra vänner som representerar TEERA och en av oss är ifrån Rinkeby. Vi kunde inte vara mer tacksamma och glada för all den kunskap och vägledning som tävlingen inneburit för oss, sade Nihayat Faris, en av grundarna.

Sizzle som var en av vinnarna inom kategorin och är ett foodtech-startup som arbetar med att bygga en infrastruktur som konkurrerar med existerande storföretag genom att fokusera, hjälpa och samarbeta med talangfulla hemmakockar samt mindre företag med goda arbetsförhållanden och villkor. Målet är att kunna bryta normer och skapa ett mer inkluderande samhälle där mat, kultur och folket är i fokus.

– Det var många bra bidrag och vi hade inte förväntat oss att vinna. Det var hård konkurrens, sade Vincent Wong, medgrundare till Sizzle.

– Vi trodde ärligt talat inte att vi skulle till final och vi har inte heller haft det lätt. Vi har verkligen fått kämpa, men nu är vi här och segerns frukt är så mycket sötare nu, sade Eduard von Seth en annan medgrundare till Sizzle.

Det var så nervöst och samtidigt jätteroligt att vi vann detta pris

Inom kategorin För-Kvinnor kom familjeföretaget Watoto Arts som gör hållbara och inkluderande dockor på första plats, e-handelsbutiken med traditionella fest- och brudklänningar Leyda Wear på andra plats, och Fatima´s som erbjuder halal och kosher barnmat på tredje plats.

Watoto Arts är ett familjeföretag som skapar hållbara dockor i alla hudfärger och familjekonstellationer. Målet är att skapa förutsättningar för inkluderande lek som utmanar normer och bäddar för en framtid utan diskriminering. En tårfylld Hamid Noroozian berättar att han tyckte det var spännande att stå inför juryn.

– Det var så nervöst och samtidigt jätteroligt att vi vann detta pris, sade medgrundaren.

Krista Sirviö
Print Friendly, PDF & Email