Så diskuteras islam i maktens korridorer

Debatt/Insändare

Jag delar den oro som beskrivs i rapporten ”Om muslimer och islam i riksdagen 2019”, som organisationen Nyans:Muslim har gett ut. Rapporten redovisar hur ”muslimer och islam diskuteras, omnämns och framställs i riksdagens debatter, dokument och diskussioner under första halvåret 2019.”

Hittills har 2019 varit extremt år för svenska muslimer. Tonen i den offentliga debatten i allmänhet, och från politikerna i synnerhet, har allt mer avhumaniserat svenska muslimer. Alltifrån riksdagen, till olika kommuner, vill man bestämma över enskilda individer – vad de ska ha på sig, hur de ska bete sig, vad de ska få äta eller hur de ska utnyttja sina (obetalda) raster på arbetet. Rast innebär att man inte står till arbetsgivarens förfogande. Med andra ord, rast räknas inte in i arbetstiden (enligt arbetslagstiftningen, §15 och §16).

Bromölla struntar i lagar och regler och beslutade om böneförbud

Men kommuner, som till exempel Bromölla, struntar i lagar och regler och beslutade om böneförbud. Andra extrema politiska beslut fattades i andra kommuner; Staffanstorp har förbjudit halalkött i skolan, och Järfälla kör på samma linje.

Men också händelser som den om busschauffören, som slängde ut en kvinna från bussen, och hela debatten som följde handlade om en ”shariachaufför” och ”sharialagen”. Den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali kallade Malmö ” Al-Malmö” och ”Nordens Ramallah” för att underblåsa den islamofobiska diskursen.

Den andra ”incidenten” i kollektivtrafiken, den här gången i Stockholm, var när en privatperson i smyg fotograferade en busschaufför som bad på sin rast. Alltså, en privatperson som stördes av vad den här mannen gjorde på sin lilla lediga tid. Inte nog med det, det moderata landstingsrådet  Kristoffer Tamsons  slängde sig in i debatten och hans spontana reaktion (utan att faktiskt ta reda på fakta) var att han ”krävde en utredning om busschauffören som bad på en buss på Värmdö.” När bussbolaget uttalat sig i fallet, och konstaterade att busschauffören inte har gjort något fel, då tog Kristoffer Tamsons snabbt tillbaka sitt ”krav” på utredning.

Det är om den här samhällsutvecklingen och i det här samhällsklimatet som rapporten skrivs. Enligt rapporten tillskrivs orden ”muslim” och ”islam” en negativ innebörd. Ordens alla böjningar; muslimska, muslimer, muslimsk, och muslimerna, förknippas med allt som är fel i samhället.  

Inga förslag till lagstiftning som riktar sig mot muslimer ses som extrema

Detta är ett resultat av hur samtidens diskussioner om islam och muslimer kommer till uttryck i maktens korridorer i Sverige, enligt rapporten.  Det har handlat om allt från slöjförbud till förbud av böneutrop, men också om hur muslimer vävs samman med terrorgrupper. Det sker samtidigt som muslimerna är osynliggjorda i offentliga debatten. 

Med andra ord, inga förslag till lagstiftning som riktar sig mot muslimer ses som extrema. Det kan gälla icke-empiriska arbetssätt mot ” radikalisering” eller krav på assimilation, allt rättfärdigas av att muslimer anses vara i riskzonen för extremism. 

Så, ja, Nyans:Muslim har rätt i sin oro över den negativa samhällsutvecklingen som drabbar svenska muslimer.

Ifrah-Degmo Mohamed
Print Friendly, PDF & Email