En bok om utanförskap, om att inte förstå hur eller varför det är så viktigt att passa in. Och om styrkan i att leva sitt liv så som man själv vill. Om det handlar Sayaka Mutatas bok Hur mår fröken Furukura?

Romanens huvudperson, Keiko Furukura, har alltid varit annorlunda. Redan i lågstadiet hade hon svårt att förstå varför omgivningen blev arg på henne. Som när en lärare skrek högt, att någon måste stoppa ett slagsmål. Keiko reagerade blixtsnabbt, och drämde en spade i skallen på en av slagskämparna. Hon stoppade slagsmålet, men ändå blev läraren arg på henne?

Till punkt och pricka följer hon manualen

Annons:

Nu är hon vuxen, 36 år, och arbetar sedan 18 år i en närbutik. Här är livet enkelt! Keiko tar på sin uniform, och blir butiksbiträdet. Hon rättar sig efter butikens regler. Till punkt och pricka följer hon manualen med direktiv för hur kunderna ska tilltalas och bemötas, och hur butiken ska skötas. Utan att det blir för uppenbart, tar hon efter sina kollegors sätt att tala och välja kläder. Ett tonfall här, ett skomärke där.

Så uppenbarar sig möjligheten att bli “lite normal”, i form av en manlig kollega

Hon har sitt arbete, sin lägenhet och hanterar sitt liv och trivs med det. Men omgivningen är inte alls nöjd med henne. 36 år och arbetar som timanställd i en närbutik? Aldrig varit kär! Hennes familj och vänner är bekymrade. Men Keiko förstår inte, varför måste man leva som andra vill? Vad är normalt? Är det inte bara så att alla följer ett utstakat mönster, för just det samhälle och den tid de lever i? Så uppenbarar sig möjligheten att bli “lite normal”, i form av en manlig kollega, och hon tar den. Nu ska väl omgivningen slappna av och sluta oroa sig.

Den här boken är så otroligt mycket större än antalet sidor. Många frågeställningar och dilemman, som nog många av oss kan känna igen. Den väcker tankar och lockar till skratt, och ibland lite magknip. Och precis som det ska vara med en bra bok, så kittlar den hjärnan ett bra tag efter att den är utläst.

Annika Skarf
Print Friendly, PDF & Email