Kvinna med barnvagn full med kassar tvätt.

Trasiga tvättmaskiner, torktumlare utan filter, kalla torkskåp utan något att hänga upp tvätten på. Det är stora problem i tvättstugan på Rinkebysvängen igen.

HSB:s lägenheter på Rinkebysvängen, med drygt 600 hushåll, har två tvättstugor. Den ena har fungerat uselt under en längre tid och de boende är förtvivlade.

Många undviker att komma med kritik på grund av rädsla

Annons:

Hyresgästerna på Rinkebysvängen har uppmärksammat situationen med tvättstugan länge, och har dessutom organiserat sig bland annat på sociala medier för att ta itu med problemet. Många undviker dock att komma med kritik på grund av rädsla.

– Det finns en risk att bli vräkt. Inte på grund av klagomålet i sig, men hyresvärden gräver fram någon gammal historia när man väl påpekar något. Det har inträffat tidigare, säger en man som bor i huset sedan många år.

Tvättstugans lokal har torkskåp som saknar ställ och värmen stängs av efter 60 minuter.

De sparar pengar på kalla torkskåp

– De sparar pengar på kalla torkskåp och vi går härifrån med blöta kläder. Jag får hänga all tvätt uppe i lägenheten, säger en fembarnsmamma, som kommit dit fullastad med tvätt.

Det är mycket som krånglar i tvättstugan, exempelvis är det svårt att boka en tvättid.
– Det kan ta över tre veckor att få en ledig tid.

Och det är inte första gången som tvättstugan vållar bekymmer. Senast handlade kampen mot maskinerna som ”tvättade utan tvättmedel”. Den striden vann hyresgästerna, men nu är det dags igen.
– Det har varit problem med denna tvättstuga fram och tillbaka i flera år. Jag var gravid med min dotter när allt började och idag är hon fyra år gammal, säger mamman.

Det visar sig även att alla dörrar i lokalen står öppna, trots att de ska vara låsta.

– Det medför en hotfull situation och man känner sig otrygg. Det har förekommit konflikter om bokningarna bland hyresgästerna, säger en annan kvinna som också är i tvättstugan.

Hyresgästerna på Rinkebysvängen har försökt kontakta hyresvärden HSB angående problemen, men utan framgång.

Jag har försökt ringa till HSB i fyra månader

– Jag har försökt ringa till HSB i fyra månader, men får inget svar. De har telefonkö i 20 minuter och sedan kopplas man bort, säger mannen.

Fastighetsskötaren har ett kontor i området och angivna öppettider står på dörren.

– Jag har knackat på många gånger, men det är ingen som öppnar. Förut skyllde de på covid-19, men det är likadant efter pandemin, säger han.

Suleiman Ibrahim

HSB svarar på kritiken i en kommande separat artikel.

Tvättmaskiner
Var och varannan maskin är sönder.
Print Friendly, PDF & Email