Snart är det påsk! Jag ser fram emot det och kyrkan över hela världen gör det. Vi har faktiskt varit på väg mot påsk i sedan februari i år.

Tiden före påsk är en förberedelsetid. Den tiden kallas Förfastan och Fastan. Då påminner bibeltexterna, psalmerna, musiken och bönerna om att vi är på väg mot Jerusalem, på väg att följa Jesus genom hyllningar från människorna när han rider in i Jerusalem, men också ångest, svek, tortyr och känslor av övergivenhet och ensamhet för att fira uppståndelsen på påskdagen.

Det handlar om en tid av eftertänksamhet

Jag har kommit att mer och mer uppskatta den här tiden före påsk. Det handlar om en tid av eftertänksamhet, en tid som påminner om att livet är skört. Det är också en tid av solidaritet med människor i världen som inte har det lika bra som jag eller det handlar om att dela med sig av det vi har. Att jag gör det jag kan för att världen ska bli bättre. Därför samlar vi alltid in pengar till ACT Svenska Kyrkan som är Svenska Kyrkans internationella arbete.

På långfredagen samlas vi i kyrkan för att minnas Jesu lidande och död på korset

På Palmsöndagen läser vi texten i kyrkan om när Jesus rider in i Jerusalem och då sjunger vi Hosianna Davids son välsignad är han som kommer i Herrens namn. Sedan följer vi med Jesus under hans sista vecka på jorden. Just den här veckan kallas för Stilla Veckan. Vi läser särskilda texter och det brukar finnas särskilda samlingar i kyrkan.



På Skärtorsdagen samlas vi i kyrkan till gudstjänst och firar nattvard när får ta del av brödet och vinet och minnas när Jesus och lärjungarna firade den första nattvarden. I slutet av den gudstjänsten tar vi bort dukar, blommor och ljusstakar från altaret. Om det finns altarskåp så stängs dom men det har vi inte i Spånga eller Kista kyrkor. Kyrkklockorna kommer inte att ringa förrän på påsknatten när vi firar påsknattsmässa.

På långfredagen samlas vi i kyrkan för att minnas Jesu lidande och död på korset. I texterna på långfredagen möter vi också Maria som är Jesus mamma. Vi möter Maria som ser sin son avrättas, mördas och dö efter misshandel och tortyr. Michelangelos staty Pieta av Maria med sin döde son sitter fast på min näthinna dessa dagar. Ett fruktansvärt lidande att förlora sin son som inte kan beskrivas med ord.

I Spånga kyrka samlas vi vid en eld utanför kyrkan

Fastan avslutas enligt traditionen med en enkel måltid på påskaftons kväll. Och sedan kommer påsknattsmässan. I Spånga kyrka samlas vi vid en eld utanför kyrkan, vi ber och tänder ljus som vi tar med oss in i den mörka kyrkan. Vi tar också med oss dukar och blommor och nattvardskärl för att klä altaret på nytt och fira att Jesus har uppstått. Prästen ropar ”Kristus är uppstånden” och vi andra svarar ”Ja Han är sannerligen uppstånden”. Detta gör vi tre gånger.



Kyrkorna gör lite olika och du kan säkert upptäcka skillnader mellan olika samfund. 

För mig betyder det mycket att få fira påsk tillsammans med andra i kyrkan. 
Påskdagens budskap om att Jesus har uppstått ger mig hopp om att jag är i goda händer vad som än händer.



Glad Påsk!
 önskar

Gunilla Moshi, bor i Järva och är diakon i Svenska Kyrkan
Michelangelos staty Pieta´.
Michelangelos staty Pieta av Maria med sin döde son.
Print Friendly, PDF & Email