I nästa vecka kommer stadens trafiknämnd att fatta beslut om trafiksituationen på Järvafältet.
– Om inget görs för att tillgodose parkeringsplatser för idrottsanläggningarna så väntar en fördjupad konflikt, säger Björn Hårdstedt, ordförande för Fenix skärmflygklubb.
Utredningen med namnet ”Helhetsgrepp Järva” har pågått under två år och nu redovisas resultatet. Uppdraget till trafiknämnden 2023 löd: ”Trafiknämnden ska ta ett helhetsgrepp om trafiksituationen kring Järvafältet och begravningsplatsen, i syfte att förbättra allmänhetens tillgång samt minimera biltrafiken på fältet”.
Men trafiksituationen har under de här två åren försämrats, med mer trafik och färre parkeringsplatser. De parkeringsplatser, ett 40-tal, som tidigare fanns vid Järva DiscGolfPark, togs bort i september 2024.
Dessutom har biltrafiken på fältet ökat dramatiskt sedan begravningsplatsen öppnade i oktober. De 20 p-platser som finns idag för begravningsbesökare räcker inte alls.
Trafikkontoret skriver: ”Trafikkontorets bedömning är att det finns risk att det planerade antalet tillkommande parkeringsplatser inom detaljplaneområdet är för litet för att hantera den biltrafik som förväntas behöva kunna angöra begravningsplatsen i samband med större begravningar.”
De ”tillkommande” parkeringsplatser är de 20 som redan finns, sex platser för personalen och ytterligare 30 som finns utspridda två och två på över hela begravningsplatsen.
Men trots att parkeringsplatserna inte räcker till, varken för idrottsutövarna eller besökarna vid begravningar, tänker staden inte bygga fler. Trafikkontoret skriver: ”Ytterligare permanenta parkeringsytor på fältet är inte aktuella.”
– Vi konstaterar att kyrkogårdsförvaltningen har konfiskerat idrottsanläggningarnas parkeringsplatser och det är politikernas uppgift att se till att tjänstemännen ställer det här till rätta, säger Björn Hårdstedt.
Nyhetsbyrån Järva har kontaktat ordföranden i trafiknämnden, Lars Strömgren (MP) och väntar på svar.
Kerstin Gustafsson Figueroa