Rinkebys förskolor har legat i framkant när det gäller flerspråkighet och arbete med många olika kulturer. Förskolorna var proppfulla, alla ville ha sina barn där. Men så är det inte längre.
– Nu är det jättemånga barn som slutar och missnöjet är stort.

De är tolv personer, som alla tidigare har arbetat inom förskoleverksamheten i Rinkeby-Kista, nio av dem är fortfarande yrkesverksamma. Deras yrkeserfarenhet och kompetens har inte värdesätts utan kastats bort. De berättar om en verksamhet som ”skjutits i sank”.

– Alla vi som har sagt upp oss valde en gång att jobba i Rinkeby. Vi arbetade där av en anledning, vi brinner för att alla barn ska ha samma chans i livet. Hur ska det gå nu? Barnen är de stora förlorarna i detta.

Annons:

Barnen är de stora förlorarna i detta.

Under årens lopp har stadsdelen fått otaliga besök från när och fjärran, de har kommit för att lära sig av arbetet och erfarenheterna i Rinkeby.

– Men när den nuvarande avdelningschefen kom var allt vi gjort tidigare dåligt.

Någon gång under 2021 infördes en ny metod som skulle främja barnens kreativitet och den pedagogiska miljön skulle förändras. Plötsligt skulle alla bord i förskolan vara låga. Benen sågades av. ”Inte ens barnen fick in sina ben under borden.” Personal, som hade åratal av yrkeserfarenhet, men även onda knän, fick ett litet helvete. Inga vanliga stolar skulle tillåtas. Sofforna skulle ut. ”Det är bara personalen som sitter i dem”.

– Vi gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket. Personalens arbetsmiljö togs ingen hänsyn till.

Vi slängde så fina leksaker och möbler, det var hemskt

Likaså skulle alla leksaker bort. Leksaker och möbler skulle ut, fyra stora containrar beställdes och i stort sett allt som fanns på förskolorna slängdes. Personalen beordrades att bära ut rubbet.

Vi slängde så fina leksaker och möbler, det var hemskt. Allt gick så fort så vi hann inte ens lägga ut möblerna på ”Stocken”, Stockholms stads ”Blocket”. Vi ville ge möbler, leksaker och spel till andra förskolor eller till föräldrarna, men det hann vi inte.

Ordet likvärdighet innebär inte likformighet, eller att alla barn ska få lika mycket resurser, står det i skollagen (2 kap. 8 b § ). Istället ska resurser fördelas efter barnens olika förutsättningar och behov. Men i Rinkeby-Kistas förskolor har begreppet inneburit att alla förskolor har likadana klotsar…

– De har kidnappat ordet likvärdighet. Det ska vara likadant överallt. Mattorna ska placeras på samma sätt, och alla röda pennor MÅSTE stå i samma burk. Vi var tvungna att skriva på ett kontrakt och lova att inte flytta på något. Det blev att förhålla sig till något vansinnigt.

Hon suckar djupt och konstaterar:
– Jag har dubbla högskoleutbildningar, men jag fick inte sortera klotsarna som jag ville.

Barnens språkkunskaper har försämrats under senare tid

De vittnar alla om att barnens språkkunskaper har försämrats under senare tid. Barn med svenska som modersmål blir allt färre.

– Förut hade jag barn som var tvåspråkiga och ibland trespråkiga, men idag har språknivån försämrats något oerhört. I det läget gör de sig av med oss som har erfarenhet och kompetens.

De betonar hur viktig förskolan är som arena för språkutveckling, integration och särskilt i det område de valde att arbeta i.

 – Pedagogerna är en viktig del miljön, för att lyckas med undervisning måsta man ha relationer till barnen, leva normer och värden i varje stund av arbetet, ge både ramar och kramar. Vi tyckte det var viktigt att barnen fick med sig språk, lek och samspel och kunna vara del av en grupp. Men med den nuvarande arbetsmiljön och styrningen fungerar det inte.

Hur ska det gå för barnen? Jag är så förbannad att jag gråter

En av förskollärarna med nästan tre decenniers erfarenhet säger:
– Vi fick inte heller ha sångsamling eller leksamling. Gemensamma sånger är ett sätt att lära sig språket.

Hon skakar på huvudet och rösten brister.
– Hur ska det gå för barnen? Jag är så förbannad att jag gråter.

En annan av hennes före detta kolleger fyller i:
– Om inte något radikalt görs så kommer det gå käpprätt åt helvete!

Kerstin Gustafsson Figueroa

Fakta:
2019 fanns 1837 barn i förskolan i stadsdelen.
2022 är prognosen 1690 barn.

Artikelserien om förskolan inleddes i måndags. I tisdags berättade rektorer och biträdande rektorer hur de manövrerades bort. I går berättade alla tolv tidigare anställda om hur delaktighet och samverkan försvann på arbetsplatsen. Senare i eftermiddag berättar föräldrar med barn i Rinkeby-Kista hur de tycker att förskolan har förändrats.

Avdelningschefen har ombetts att kommentera uppgifterna, men har valt svara skriftligen efter artiklarnas publicering.

Läs mer om förskolan i Rinkeby-Kista

De röda pennorna MÅSTE stå på ett visst sätt.
Print Friendly, PDF & Email