buss 514 och buss 179

Nu stänger SL framdörrarna i busstrafiken igen

Nyheter

Från och med imorgon torsdag stänger SL tillfälligt bussarnas framdörrar för påstigning. Beslutet gäller till och med den 31 januari, men kan komma att förlängas.

I början på pandemin stängde SL framdörrarna på deras bussar för att minska smittspridningen. Det innebar att biljettintäkterna från busstrafiken minskade med 100 miljoner kronor per månad.

Under våren 2021 installerades istället skyddsglas i alla SL:s bussar för att skydda förarna och öppna framdörrarna. Men dessa blev SL:s trafikutövare tvungna att ta ner i november, efter beslut från Arbetsmiljöverket. Nu stängs framdörrarna igen efter flera anmälningar och skyddsstopp avseende oro för smitta hos förare.

Vi stänger framdörrarna för att säkra att trafiken kan gå för fullt

Att framdörrarna stänger och därmed att biljettkontrollen framme hos föraren upphör, betyder inte att alla som åker buss inte måste ha en giltig biljett. Under perioden kommer SL förstärka med kundservicevärdar som ska hjälpa till med att ”blippa” vid bakdörrarna där det går samt även förstärka biljettkontrollerna.

– Vi stänger framdörrarna för att säkra att trafiken kan gå för fullt. Då är det extra viktigt att våra resenärer tar ansvar och betalar för sin resa, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

Men att stänga framdörrarna kan innebära trängsel när resenärer ska gå på och av genom bakdörrarna. SL uppmanar därför alla resenärer att visa omtanke och hjälpa varandra att hålla avstånd.

Det finns inte heller plats för fler bussar vid hållplatser och terminaler

I Järva finns stora problem med trängsel på buss 179 – pandemi eller inte. Särskilt fullt är det på sträckan mellan Kista centrum och Rinkeby centrum. Nyhetsbyrån Järva har tidigare varit i kontakt med SL kring frågan, vilka hänvisar till bussbolaget Arriva och säger att de har ansvaret över frågan. Arriva i sin tur säger att de inte kan sätta in fler bussar utan ett samarbete med SL. Samtidigt upprepar Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm, samma svar som bussbolaget.

– I rusningstid går bussen med 5-minuterstrafik. Det går inte att köra tätare än 4-minuterstrafik, eftersom bussarna hinner i kapp varandra då och korkar igen vägnätet. Det finns inte heller plats för fler bussar vid hållplatser och terminaler, säger han.

Men enligt tidtabellen för buss 179, som finns vid Kista busstorg, är det endast vissa avgångar som går med 5-minuterstrafik under rusningstid. Majoriteten av bussarna under eftermiddagen går med 6–8 minuters mellanrum.  

Eleni Terzitane
Print Friendly, PDF & Email