Problemen på medborgarkontoren i Järva fortsätter. En ny översyn av verksamheten visar att det finns inget, eller lågt, förtroende för ledningen, och att en utbredd tystnadskultur, kränkningar och rädsla för repressalier präglar arbetsplatsen.
Enheten för Medborgarservice består av tre medborgarkontor, i Husby, Tensta och Rinkeby, med totalt 39 medarbetare. Kontoren ska erbjuda en bred service och svara på frågor om kommunal verksamhet, samhällsfrågor och myndighetskontakter.
Under flera år har enheten haft katastrofala medarbetarenkäter, ledningen har kritiserats av personalen och verksamheten har även kritiserats av allmänheten. För att komma till rätta med problemen anordnades till och med ett dialogmöte om medborgarkontoren. Som en följd av kritiken tillsattes en ny enhetschef för medborgarservicen den 1 juni 2023, men problemen fortsätter.
Under hösten har en intern översyn gjorts av biträdande stadsdelsdirektören och situationen verkar vara akut. Flera medarbetare har slutat på grund av missnöje med ledningen, andra är sjukskrivna av samma skäl.
I översynen konstateras att personalen har en bred kompetens, stort engagemang och god förmåga att möta och hjälpa människorna som kommer till medborgarkontoren. Men en ”otydlig ledningsstruktur med brist på närvarande chefer och stöd av arbetsledningen” har skapat oro och informella ledare. Många medarbetare känner sig inte hörda, törs inte uttrycka sina känslor på grund av rädsla för repressalier och kränkningar. Det finns ett generellt missnöje med arbetsmiljön och den tystnadskultur som råder, och när skyddsombud tar upp de problem som finns, upplever de motstånd från ledningen.
I översynen framgår också att rutiner i arbetet ändras utan samråd, vilket skapar missnöje, och det finns ingen transparens i rekryteringsprocesser. Det saknas också systematisk uppföljning av klagomål och synpunkter från medborgarna, till exempel så var nyckeln till lådan med klagomål försvunnen och inget gjordes åt det under ett halvår.
Adrian Göransson är avdelningschef och den högst ansvariga för medborgarkontoren i Järva. Han säger att det var den tidigare stadsdelsdirektören och han, som tog initiativ till översynen av medborgarkontorens verksamhet och att resultatet inte kom som någon överraskning.
– Jag kan konstatera att det finns ett antal utvecklingsområden som vi behöver arbeta vidare med. Det ska inte finnas en tystnadskultur på ett medborgarkontor, och ingen annanstans heller. När det finns medarbetare som upplever det, behöver vi arbeta för att åtgärda detta. Det ska vara högt i tak.
Adrian Göransson säger att rapporten visar att medarbetarna efterfrågar ett tillgängligt och närvarande ledarskap.
– De vill ha en gruppledare på plats som leder arbetet, så vi behöver se över hela organisationen.
Den omorganisation som genomförs i hela staden vid årsskiftet innebär att ytterligare en chef tillsätts. Under Adrian Göransson, som är avdelningschef, kommer en ny områdeschef mellan honom och enhetschefen. Under enhetschefen kommer dessutom tre gruppledare att utses, en på varje medborgarkontor.
– Gruppledarna är formellt inga chefer, utan har ett mer operativt ledarskap. Översynen visar att medarbetarna trivs med sitt arbete och uppdrag, men att arbetssättet skiljer sig åt. Det är viktigt att alla medborgare får samma service oavsett vilket kontor de vänder sig till, där kan gruppledarna spela en roll.
Adrian Göransson säger att det är tydligt att organisationen måste stärkas och han tror att förändring kommer att vara möjlig med nuvarande ledning och personal.
– Ja, de upplevelser som kommit fram tar vi på allvar och för att det ska bli en positiv utveckling så behöver vi arbeta tillsammans med medarbetarna. Jag har ett övergripande ansvar och behöver i ännu högre grad säkerställa att förändringarna genomförs. I början av januari ska vi lägga upp en plan för 2025. Jag kommer vara involverad i detta arbete, säger Adrian Göransson.
Kerstin Gustafsson Figueroa