En ny Sifo-mätning visar att den ekonomiska situationen blir allt svårare för barnfamiljer. Det är något som märks även hos Matmissionen i Kista.
– Det är en stadig ökning av kunder, säger butikschefen Huzeyfe Dölek.

– På bara några månader har antalet kunder ökat med 50 procent och då har vi ändå ingen reklam, säger han.

Butiken i Kista galleria öppnade i september förra året. Kunderna måste boka en tid, så även om butiken inte alls är full, sitter kunder utanför och väntar på sin tur.
– Varje timme har vi fyra insläpp, 15 till 20 personer är i butiken samtidigt och de kan handla i en kvart. Under februari hade vi i snitt 1700 unika kunder, som blev medlemmar och handlar för första gången, bara här i Kista, säger Huzeyfe Dölek.

Annons:

En dag kan vi ha mycket av en sorts varor och nästa dag en helt annan

Basvaror är det alltid högt tryck på; mjölk, ägg, ost, smör, olja och kött. Varor levereras till Kista under hela dagen och läggs löpande ut i butiken.
– Det ska inte spela någon roll när man handlar. Men en dag kan vi ha mycket av en sorts varor och nästa dag en helt annan.

Just den här dagen verkar det vara gott om ananas på burk och på golvet finns två höga staplar med barnmat. Butiken liknar livsmedelsbutikernas hyllor i Moskva på 1990-talet.
– Här finns ju ingenting, säger en äldre man som står med en tom kundkorg i handen.

I Matmissionens butik i Kista får kunderna komma tre gånger i veckan och handla för max 300 kronor.
– Det kan låta lite, men det motsvarar 900 i en vanlig butik, säger Huzeyfe Dölek.

Matmissionen har fem butiker i Stockholmsområdet; i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen och Kista. Endast två av butikerna, i Handen och Hägersten, har fria insläpp efter klockan 16 och även öppet på helgerna.

Sifos mätning ”Barnfamiljers ekonomi” har beställts av Rädda Barnen, Svenska Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen. Där har 1240 föräldrar till barn i åldern 0-17 år fått frågan om de känner sig oroliga över ekonomin och om de har svårigheter att få vardagsekonomin att gå ihop. Tre av tio barnfamiljer har svårt att få pengarna att räcka till näringsrik mat och barnens fritidsaktiviteter. Fyra av tio oroar sig för ekonomin.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Print Friendly, PDF & Email
Annons: