Hyresgästföreningen kräver att fastigheten på Cervins väg i Bromsten, den som tidigare var Fristads servicehus, ska tvångsförvaltas. Bostadsbolaget Landia kallar anklagelserna för grundlösa i ett svar till tidningen Hem & Hyra.
I december 2020 beslutade den dåvarande politiska majoriteten i Stockholms stad att sälja det kommunala servicehuset i Bromsten till Landia AB. Lokala politiker i dåvarande stadsdelen Spånga-Tensta ifrågasatte utförsäljningen och oppositionen i kommunfullmäktige reserverade sig mot beslutet.
Alla pensionärer i Fristads servicehus hade sagts upp och i januari 2021 tvingades de sista boende ut därifrån. Redan den 1 april samma år, tre månader efter överlåtelsen, hyrdes lägenheterna ut till bostadslösa.
En grupp grannar i Bromsten kontaktade då Nyhetsbyrån Järva. Grannarna var oroliga och upprörda över vad som hände i fastigheten på Cerwins väg 9-15. De menade att området blivit stökigt och de fruktade att allt inte gick rätt till vid uthyrningen. Det ryktades om svarta pengar och de vittnade om hotfulla situationer och återkommande polisbesök.
Nu har Hyresgästföreningen region Stockholm listat en rad brister i förvaltningen av fastigheten och krävt en åtgärdsplan från Landia AB. Men eftersom hyresvärden inte kommit in med någon åtgärdsplan i tid, så har Hyresgästföreningen ansökt om tvångsförvaltning.
Landia kallar Hyresgästföreningens krav på en handlingsplan för ”häxjakt” och säger i ett svar till Hem & Hyra att de ”har svarat utförligt på dessa anklagelser men inte fått någon återkoppling från Hyresgästföreningen, vilket vi antar beror på att de förstått att anklagelserna just var helt grundlösa”.
Kerstin Gustafsson Figueroa