Tensta Vårdcentral

Prick klockan 08.00 ringde jag till Tensta vårdcentral. Jag skulle hjälpa en vän att boka en läkartid. En kvart senare ringde de upp.
– Du måste ladda ner appen Alltid öppet, sade sköterskan.

Jag förklarade att min vän inte har någon dator. Hur skulle han göra då?
– Då får du försöka och fungerar det inte får du ringa tillbaka, svarade sköterskan.

Många kommer till mig och klagar eftersom jag är aktiv i området sedan länge. Ofta ber de mig om hjälp. Som f.d. god man och föreningsmänniska är jag van att tampas med myndigheter för att hjälpa andra. Så jag försöker övertyga sköterskan.

Annons:

Men vi pratar ju nu, sade jag. Varför kan du inte boka en tid åt honom?

Men vi pratar ju nu, sade jag. Varför kan du inte boka en tid åt honom?
– Nej, du måste ladda ner  appen, upprepade sköterskan. Det handlar om sekretess.

Jag lade på och försökte själv att ladda ner appen i min dator. Men det gick inte. Jag kom ingenstans. Så jag ringde vårdcentralen en gång till. Det automatiska svaret meddelade att de skulle ringa upp 11.15. Tio i tolv ringde de.

Jag förklarade att jag hade försökt ladda ner appen tre gånger, men utan framgång. Sköterskan frågade om min väns personnummer och jag meddelade henne det. Sedan upprepade hon att han måste använda appen och frågade om han har bank-id. Men han har ingen dator, sade jag. Och jag vet inte om han har ett bank-id.
– Det handlar om sekretess, sade sköterskan.

Ja, jag blev arg och skrek, det erkänner jag

Då härsknade jag till. I helvete, om du bokar en tid åt honom så visar han ju id-handling när han kommer, skrek jag. Ja, jag blev arg och skrek, det erkänner jag. Men min vän har opererats för diskbråck och har problem med hjärtat. Nu behöver han bli läkarundersökt för att kunna ställa sig i kö till seniorboende. Men det verkar omöjligt.

Jag läser sedan på Region Stockholms hemsida om Stockholms läns sjukvårdsområde:

Vår strävan är att du som bor i Stockholms län ska känna dig trygg och uppleva att du får en säker och tillgänglig vård. Som patient hos oss ska du känna dig nöjd både med det mottagande du får och resultatet av den vård vi ger.”

 Nej, jag är inte nöjd. Det är inte första gången som mottagandet är oacceptabelt. Och säkert inte sista.

Panayotis Hatzipavlis
Print Friendly, PDF & Email