Det är nytt år och jag har just överlevt köphysterin från ytterligare en mellandagsrea. Samtalet över en lunch med en kompis är givet – vad gäller egentligen om jag vill lämna tillbaka en present? Måste jag visa upp kvitto?

Det är samma köphysteri varje år. Själv har jag turen att ha en familj som inte vill ha överraskningspresenter och där alla istället helt enkelt får välja sina ägodelar själva. Det har avsevärt minskat min penningstress och jag slipper besväret att försöka läsa folks tankar om vilka presenter de kan tänkas vilja ha. Och, bäst av allt, jag slipper även hela processen med att skicka med kvittot också ifall släktingen i fråga inte är nöjd med sin present utan vill byta till något annat.

Du Eva, frågar hon, vad gäller egentligen för kvitton, måste jag ha med kvitto för att lämna igen presenten?

Annons:

Min kompis, som jag lunchar med en gång om året, har inte samma tur.
– Du Eva, frågar hon, vad gäller egentligen för kvitton, måste jag ha med kvitto för att lämna igen presenten?
Och så drar jag lagstiftningen en gång till, som jag alltid gör varje gång vi träffas och äter lunch, min väninna och jag.

Du har rätt till kvitto när du köper något, spara det som bevis på köpet ifall du behöver reklamera varan. Om du ändå tappar kvittot kan du undantagsvis visa upp ett kontoutdrag att du handlat för det beloppet på just den butiken. Kvitto är bra för det innehåller all möjlig information. Om du har ångerrätt till exempel, eller öppet köp. Står det inte på kvittot så finns det inte. Det är huvudregeln.

En trasig vara kan du reklamera ändå, men helst mot kvitto. Om det är ett så kallat ursprungsfel vill säga, att kristallvasen inte höll när du kastade den i en tegelvägg räknas inte, det kallas för ett handhavandefel och då hjälper inga kvitton i världen. Du har tre års reklamationsrätt vid fel på varan, oavsett om garantin bara är på ett år.

Om du handlat på internet kan du ha rätt till 14 dagars ångerrätt, men det finns undantag. Ett bra tips är att kolla upp innan att du når kundtjänst på företaget du vill handla hos och vilka leveranstider du kan förvänta dig. Själv minns jag med rysningar ett paket som kom fram fyra månader efter utlovat datum, på den sajten handlar jag aldrig igen.

Eva M Nordin
konsumentvägledare på Medborgarkontoret i Spånga-Tensta

Bor du i Stockholm och vill tala med en konsumentvägledare kontakta: https://www.stockholm.se/-/Jamfor/?enhetstyp=25c28efaebc143d8906ea7ca07199c4e&slumpfro=1259412669

Eller kontakta Hallå Konsument på: https://www.hallakonsument.se/kontakta-oss/

Print Friendly, PDF & Email