Järva flaggar gult men värdarna har inte påverkats

Nyheter

De gula flaggorna med hyresgästernas krav på värdarna i krisen sprider sig bland de boende i Järva. Men fastighetsägarna har ännu inte påverkats av kampanjen trots att många hyresgäster är oroliga. 
– Vi har fått en del förfrågningar om vad som händer om man exempelvis förlorar jobbet, säger Jonatan Öhman på Hembla.

Hyresupproret Flagga gult som startade i Husby för ett par veckor sedan har spridit sig till andra orter, både i Stockholm och övriga landet. Kampanjen uppmanar boende i hyresrätt att flagga gult från sina fönster och balkonger, deras krav är tre hyresfria månader och stopp för alla vräkningar av hyresgäster som drabbats av coronakrisen.

Fastighetsägarna vill inte tillmötesgå kraven

Initiativtagarna till Flagga gult anser att statliga stödinsatser borde gå till vanliga människor snarare än storföretag och aktieägare. Men fastighetsägarna med hyresrätter i Järva vill inte tillmötesgå kraven.  Stockholmshems kommunikationschef Åsa Stenmark säger att fastighetsbolaget inte har fått några krav att ta ställning till. 

– Vi kommer inte ge generella hyreslättnader utan vi gör individuella bedömningar. Där gäller samma som alltid, även innan corona. Har man svårt att betala sin hyra kan man alltid höra av sig så gör vi en prövning.

Jag förstår verkligen att oron är stor

Anne Kuylenstierna-Arnström är chef för IT- och kommunikationsavdelningen på Svenska bostäder, hon känner inte till kampanjen sedan innan.

– Jag förstår verkligen att oron är stor, men vi kommer inte göra några generella åtgärder utan det blir individuella bedömningar utifrån varje enskild situation och individ. Det är viktigt att man hör av sig till oss om man har problem att betala hyran så att vi kan göra en bedömning.

Hemblas kommunikationschef Jonatan Öhman har inte heller hört talas om Flagga gult kampanjen.
– Det vi gör är att vi följer branchorganisationen Fastighetsägarnas direktiv. Vi kommer inte att vräka några hyresgäster som har drabbats av krisen och vi kan göra visst anstånd med hyran dem som hamnat i ekonomiska svårigheter kopplat till corona. Vi hänvisar våra hyresgäster till Hemblas kundcenter.

Är det många som hör av sig?
– Det är ingen anstormning, men vi har fått en del förfrågningar om vad som händer om man exempelvis förlorar jobbet i samband med den här krisen.

Vi har ändrat våra rutiner

Familjebostäders kommunikationschef Lott Jansson bad att få återkomma med sin kommentar och skickade sitt svar i ett mejl:

”Familjebostäder följer utvecklingen väldigt noga utifrån det allvarliga läget. Vi ser precis som den här kampanjen att det finns en ökad risk att fler hyresgäster kan få svårt att betala sin hyra. Just nu kan vi inte se att antalet sena hyresinbetalningar ökat, men är medvetna om att det säkert kan bli mer akut kommande månader. Vi rekommenderar de hyresgäster som har svårt att betala sin hyra att alltid ta kontakt med oss innan hyran förfaller. Vi försöker hitta individuella lösningar för att stötta våra hyresgäster och förhindra vräkningar.

Vi har ändrat våra rutiner. Istället för att som tidigare skicka ett inkassokrav direkt går det ut en betalningspåminnelse efter 15 dagar med uppmaningen att höra av sig till oss och vi samarbetar med stadens stadsdelar som erbjuder hjälpinsatser för personer med behov av hjälp för långsiktigt kvarboende.”

Nyhetsbyrån Järva har sökt flera fastighetsägare i området men de har inte gått att nå. Initiativtagarna till Flagga gult har erbjudits möjlighet att kommentera hyresvärdarnas respons.

Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email