Igår skrev Said Ali, tränare för AIF Kista Futsal P07, ett öppet brev till IFK Lidingö. Han var orolig för den ökande rasismen inom ungdomsfotbollen. Hans lag hade utsatts för rasistiska påhopp under en fotbollsturnering i helgen. Nu svarar klubbchefen på kritiken.

Efter att ha pratat med Said från Kista futsal, ansvarig tränare Thomas i IFK Lidingö FK, andra föräldrar i IFK Lidingö FK, cuparrangör Patrik från FC Djursholm, som i sin tur pratat med domare i nämnd match så konstaterar vi följande:

Domaren har inte hört något, Lidingös tränare som stod närmare än Kistas dito har inte hört något

Annons:

Två barn blir osams på planen efter en hård duell, en spelare från Kista och en spelare från Lidingö. Uppgifterna går isär om vad som har sagts, ingen utom de två inblandade pojkarna vet vad som sagts. Övriga personer stod för långt ifrån, domaren har inte hört något, Lidingös tränare som stod närmare än Kistas dito har inte hört något, det spelades tre matcher samtidigt i hallen och det är högljutt.

Kistas tränare konfronterar efter matchen IFK Lidingö FK:s tränare som då påtalar att vi absolut inte accepterar sådana uttalanden som Lidingö-spelaren påstods ha sagt. Lidingös tränare frågar direkt spelaren vad som sagts, varpå han säger att det utbyttes några hårda ord från båda, men inte dom orden som påstås. Dagen efter så har IFK Lidingö och tränaren möte med hela laget där ingen av spelarna har hört den utpekade spelaren säga något sånt ord, varken då eller annars, och spelaren ifråga står fast vid att han inte sagt det ordet. Tränaren Thomas berättar att efter han tagit över laget för ca tre månader sedan så har han aldrig hört någon spelare uttala sig nedlåtande till varken motståndare eller lagkamrater.

Vi vet inte säkert vad som sades mellan dessa två spelare på planen

Vi berättar under det mötet att vi som förening inte tolererar någonting som kan upplevas som kränkande för andra, och spelaren ifråga tillsammans med laget förstod vikten av att uppträda på ett bra sätt, och att dom alltid representerar IFK Lidingö FK, men även sig själva. Vi förtydligar ännu en gång att vi vet inte säkert vad som sades mellan dessa två spelare på planen, därmed kan vi varken utesluta eller fördöma det.

IFK Lidingö FK lägger ner mycket tid och stora resurser på att arbeta med värdegrundsfrågor, vi anordnar föreläsningar om mäns beteenden, vi stöttar HBTQ rörelsen, vilket vi bland annat visar  med våra kaptensbindlar. Vi arbetar mot rasism, vi samarbetar med stiftelsen huskurage, med kvinnojouren Kerstin Lidingö mot våld i nära relationer. Vi har Locker Room Talk som kommer ut under hela året till våra pojk- och flicklag, vi har ledarutbildningar där vi pratar om klubbens värderingar, och mycket annat, allt det på över 3000 spelare och 500 ledare.

Vi ber om ursäkt för Lidingöspelarens beteende

Så vårt svar till Said blir: Nej, vi tillåter inte dåliga beteenden inom IFK Lidingö FK, och Ja, vi jobbar väldigt mycket med detta i vår verksamhet, hela tiden. Vi ber om ursäkt för Lidingöspelarens beteende i övrigt, oavsett ordval, och att han satte sig i den situationen, men tycker att samtalet borde varit mellan klubbarna innan man går ut till allmänheten där bara den ena klubbens berättelse läggs fram.

Mvh Markus Karlsson,
klubbchef IFK Lidingö FK

AIF Kista Futsals kommentar:

Tack för din återkoppling.
Mycket tråkigt och beklagligt att IFK Lidingö förnekar detta. Jag personligen hörde det plus fler spelare i våran trupp. Jag meddelar de inblandade och föreningens medlemmar ditt svar. Vi hörde att N-ordet förekom från era spelare.
Mvh// Said
Print Friendly, PDF & Email