När den Oscarsnominerade filmen Holy spider visades i Rinkeby Folkets Hus var det fullsatt i stora salen. Många ville se filmen om jakten på en seriemördare i den heliga staden Mashhad i Iran.

En kvinna pussar sin dotter, som ska sova. ”Jag är hemma igen tills du vaknar”, säger hon när hon ska gå. Men mamman kommer aldrig hem igen. Hon är en av de prostituerade kvinnorna i staden, som arbetar på gatorna nattetid. Den här natten kliver hon på en motorcykel, och det blir det sista hon gör. Seriemördaren Saeed, trebarnspappan, ser som sin uppgift att ”rensa” staden från ”smuts”, det är hans ”jihad mot prostitution”. Så inleds den nästan två timmar långa filmen om jakten på den brutala seriemördaren.

Zahra Amir Ebrahimi spelar journalisten Rahimi, som kommer till staden Mashhad för att försöka leta rätt på mannen, som hade mördat 16 kvinnor. Hon håller själv på att bli den sjuttonde, men klarar sig undan. Det är en helvetesskildring av de prostituerades vardag, och visar samtidigt hur fientligt samhället är mot kvinnor i allmänhet.

Annons:

Filmens historia har verklighetsgrund

Filmens historia har verklighetsgrund. I början av 2000-talet var det en veteran från Iran-Irak-kriget som mördade kvinnor och trodde att han hade fått uppdraget från Gud. Hans fall blev känt, eftersom han efter varje mord ringde stadens tidning och meddelade var han lämnat kroppen. Tack vare Rahimi greps han till slut. Hans fall blev känt och under rättegången växte skaran av anhängare som tyckte att han handlat rätt. Men till slut dömdes Saeed till döden för sina brott.

Filmen innehåller flera brutala, på gränsen till outhärdliga, scener. Men kanske är filmens avslutande minuter mest plågsamma att se. Då visar Saeeds son, som är i nedre tonåren, i en rekonstruktion, hur hans pappa gick till väga när han mördade kvinnorna. Till synes stolt över det pappan gjort.

Holy spider, som är regisserad av den svensk-iranske regissören Ali Abbasi, spelades in i Jordanien och har hyllats av en enig kritikerkår. Zahra Amir Ebrahimi vann guldpalmen som bästa kvinnliga skådespelare i Cannes.

Kerstin Gustafsson Figueroa

Filmvisningen i Rinkeby Folkets Hus var ett samarbete mellan TriArt Film och nätverket Kvinnor krokar arm. Efter visningen hölls ett panelsamtal som livestreamades på ett flertal biografer runt om i landet.

Print Friendly, PDF & Email