Nordkapsgatan 17 i Husby är ett femvåningshus med återkommande problem med hissen.
– Nu har den stått stilla sedan i torsdags, det är hopplöst, säger Lars-Georg Johansson, som bor högst upp, på femte våningen.
Lars-Georg och hans hustru Birgit har bott på Nordkapsgatan sedan 1976. Nu är de på väg ut för att åka till affären.
– Ja, vi måste ju handla lite, och sedan är det bara att kånka upp allt.
Birgit säger att nedför går det väl an, men uppåt är det värre.
– Vi fyller snart 90, konstaterar hon.

På våning fem har de grannar som bott lika länge i huset som de.
– Ja, han är 92 och går med rollator. Han har så ont i sina ben och nu kommer han inte ut alls.
Högst upp bor också flera barnfamiljer.
– Ja, det är åtminstone tre familjer med en massa ungar. Det är bedrövligt att hissen inte fungerar.
Lars-Georg har ringt hyresvärden Victoriahem och jouren.
– Igår var två hantverkare här, men hissen är fortfarande trasig.


En lapp med besked om att hissen är avstängd har ramlat ner på golvet. Där framgår att Hissen AB är de som ska reparera.
– Victoriahem bytte hiss för fem, sex år sedan, och sedan dess har det bara varit problem. Det är bara skräp med nya grejer, den gamla hissen var det aldrig samma bekymmer med, säger Birgit.
På företaget Hissen AB letar och hittar man uppgiften som rör hissen på Nordkapsgatan 17.
– Vi håller på att leta efter felet, står det här, säger en medarbetare som inte vill ha sitt namn i tidningen.
Gör ni det på distans?
– Nej, de var där igår, men hittade inte felet. De måste åka tillbaka igen.
Hissen AB gjorde sin första reparation av hissen i Husby i januari 2025.
– Garantin på hissen har gått ut, därför kunde vi ta över ansvaret. Men det var inte vi som installerade hissen.
Victoriahems kundservice i Malmö kan inte ger några besked gällande hissen. De hänvisar till de lokala förvaltarna, som i sin tur hänvisar till Hissen AB.
Kerstin Gustafsson Figueroa

