kvinna med laptop i knät ler mot kameran


När Nyhetsbyrån Järva träffade henne 2021 hade hon just blivit utsedd till årets IT-kvinna av dataföretaget CGI. Sedan dess har hon bland annat engagerat sig i innovationshuset Changer´s Hub i Kista. Nu har Binette Seck från Tensta blivit utsedd som ”Obama leader”, en utbildning som ges av Barack Obama Foundation till 105 lovande unga ledare i världen.

Så, vad innebär det att vara en Obama leader?
– Det är en utbildning under sex månader, med 30 personer från varje region. Jag tillhör Europa.

Av Obama Foundation beskrivs utbildningen som ett värderingsbaserat ledarskapsprogram där deltagarna får praktisk coachning i hur de kan bidra till samhällelig förändring, knyta kontakter med andra ledare och få möjlighet till mentorskap. Bland annat.

Annons:

Deras perspektiv kring framtida ledarskap är det som intresserar mig

– En gång i veckan har vi möten. Vi kommer även att träffa Barack Obama, första gången digitalt och senare fysiskt. Men deras perspektiv kring framtida ledarskap är det som intresserar mig.

Binette säger att de här sex månaderna kommer att vara de viktigaste i hennes karriär så här långt.
– Av flera olika anledningar. Mest för att jag vill att ”Europas Silicon Valley”, Kista, ska bli mycket mer inkluderande. Vi behöver bli experter på begreppet och vad det innebär.

Hon berättar att ChangersTech, det utbildningskoncept hon leder för unga techintresserade, har 75–80 procent kvinnor som deltagare. Det är inte en målsättning i sig, men innehållet i utbildningen har hittills lockat fler kvinnor. 98 procent har utländsk bakgrund.

De tankar jag bär på nu är hur Obamaledarskapet kan främja den vision jag har

– De tankar jag bär på nu är hur Obamaledarskapet kan främja den vision jag har, att göra Europas Silicon Valley mer inkluderande, och att få leda den frågan.

Hon förklarar att det inte bara handlar om henne, utan om att bygga ett ekosystem, en slags infrastruktur, med framför allt verksamheter som får samverka. På en kick-off i Kista i veckan fanns en mängd attraktiva techföretag representerade.
– I ett rum där i princip alla studenter sagt att ”tech är inget för sådana som jag” är det så viktigt med infrastrukturen, att bygga ut nätverk, ge dem förebilder och kompetens från första stund.

kvinna sitter med laptop med Kista i bakgrunden
Binette Seck på Changer´s Hub mitt i Kista.

ChangersTech, med bas mitt i Kista, erbjuder fyra olika kurser per år. En av kurserna, i front end-programmering, var den som nyss startade och pågår tre kvällar per vecka i 12 veckor. Inför kursen brukar frågan ställas om deltagarna ser sig själva som en del av tech, varav de flesta svarar nej. Ungefär halvvägs i kursen har det vänt, men redan på kick-offen i veckan sade flera ja.
– Att förflyttningen sker tidigt är något jag önskar för framtida ledarskap inom tech. Och hur förflyttar vi oss från att vara konsumenter till att vara producenter?

Binette brinner för demokratiseringen inom tech, så frågor om ledarskap är viktiga.
– Det finns inte en techindustri längre utan tech genomsyrar alla industrier och nästan alla branscher.

Får vi inte in perspektiv från alla människor så kan vi inte heller mätta alla människors behov

Det spelar ingen roll var du befinner dig – vare sig om du jobbar med musik och ljud, använder banktjänster eller inom vården – tekniken finns där, förklarar hon.
– Får vi inte in perspektiv från alla människor så kan vi inte heller mätta alla människors behov.

Tech är ju ett ganska populärt begrepp nuförtiden, så på vilket sätt arbetar hon?
– Det jag jobbar med är ganska brett. Det spänner sig inom ICT (Information and Communications Technology) till STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), men ibland lägger vi också till ett A för Arts. Ungdomarna vi utbildar har ofta erfarenhet från en annan bransch, för det mesta har de varit konsumenter. När de kommer till oss vill de få erfarenhet som producenter.

Snittåldern inom Binettes community är 25, men på ChangersTech har de haft utbildningar för 14 till 40-åringar. Med flera målgrupper har de insett behovet av att röra sig från IT, att lära ut webbutveckling, apputveckling, men också AI och robotteknik (som har mer med STEM att göra). Skillnaden från liknande utbildningar är enligt henne att ChangersTech har många inspirationsföreläsningar av ledare som deltagarna kan identifiera sig med.

Jag tror att vi fortfarande lider av bias

Så varför saknas representation inom tech i ett av världens mest moderna länder?
– Vi lider av en historia. 2019 skrevs det en artikel om att för 200 år sedan ansåg man inte att kvinnor hade en hjärna. Jag tror att vi fortfarande lider av bias.

Binette menar att det finns många orsaker, men väljer att presentera tre. Dels den nämnda historiken, dels att ledare i svenska företag inte mäts på bakgrund, etnicitet eller språk eftersom det finns en okunskap, rädsla och ibland råder tvivel kring diskrimineringsgrunderna.
– Men man kan ju fråga om vilken mångfald som finns bland medarbetarna på arbetsplatsen och hur företagen använder sig av det? Om någon säger att det talas 30 språk på en arbetsplats, hur ger det effekt?

Vi har inte börjat se effekterna av att det saknas 70 000 människor i Sverige inom tech

Den tredje faktorn, enligt Binette, är ledarskapsutbildningarna i Sverige. Att de saknar representation.
– Men får jag vara riktigt ärlig? Det är inte tillräckligt bråttom än. Vi har inte börjat se effekterna av att det saknas 70 000 människor i Sverige inom tech. Vi ser inte att vi läcker kompetens, utan vi pratar om att vi ”saknar” kompetens.

Redan 2020 larmade nämligen bransch- och arbetsgivarorganisationen IT&Telekomföretagen för att vi 2024 kan komma att sakna 70 000 it-experter.
– Vore det inte bättre att bygga kompetens än att attrahera? Min syn på framtidens ledarskap är att bygga infrastruktur, bygga talanger och livslångt lärande här.

En annan utmaning här, som hon ser det, är att bibehålla nivån inom tech och då behövs förståelse för omvärlden.
– Det har vi bokstavligen runt hörnet, säger hon.

Om vi inte förstår tech nu kommer vi ha framtida ledare som tar beslut på helt felaktiga grunder

Utifrån den redan explosionsartade tekniska utvecklingen inom bland annat AI känns frågan om hur det påverkar dagens unga oundviklig.
– Vi har två demografier som vi kan nämna. I Afrika, där jag jobbar med flera projekt, är tolv av de mest strategiska områdena i länder där 75 procent av befolkningen är under 25 år. De saknar helt kompetens inom tech. Om vi inte förstår tech nu kommer vi ha framtida ledare som tar beslut på helt felaktiga grunder. Vad får vi för framtid att se fram emot då?

Om vi pratar om Sverige, där hälften av ungdomarna (17 600 enligt Teach for Sweden) i landets 61 utsatta områden 2019 saknade gymnasiekompetens, kommer det ännu närmre.
– De är också fast i konsumtionen, att spela andra människors spel och så vidare. Det vore bra om man kunde lära dem hur man skapar spel och vad det är som händer när man har en chans att utveckla tekniken.

En miljon svenskar är redan i digitalt utanförskap

Enligt färsk rapport från teknikföretaget Nexer är en tredjedel av svenskarna intresserade av tech och bland dagens unga är siffran enligt Binette omkring 25 procent. För resten är risken stor att hamna i ett digitalt utanförskap. Precis som vi ser bland äldre.
– En miljon svenskar är redan i digitalt utanförskap. Jag skulle önska att det fanns något som verkligen väcker oss i den här frågan. Det finns inte en till generation.

David Johansson

Print Friendly, PDF & Email