Magnus Hillgren. Bild: Tilda Evertsson

Klubben ses så ofta som möjligt för att flyga. Oskar Storborg håller på att lära sig och berättar om den häftiga sporten. Med flygskärm och motor flyger de fritt.
– Du kan flyga var du vill, i vilken riktning som helst, säger han.

På fältet står han med en stor motordriven fläkt fastspänd på ryggen. I gräset ligger en flygskärm. Med ett ryck drar han igång motorn som ger ifrån sig ett vrål. Fläkten börjar snurra. Skärmen fylls med luft och reser sig som ett jättelikt segel. Han hinner bara ta ett par steg innan han lyfter från marken. På bara några sekunder är han uppe på 150 meters höjd. Efter en stund bryter han radions brus.
– Man ser hela Stockholm!

Annons:

Flyga från backe eller mark

Skärmflygning, eller paragliding, är en luftsport som går ut på att flyga fritt genom vinden. Med en flygskärm anpassad för sporten och kunskap om väder och vind, kan den som flyger dra i linor kopplade till skärmen för att styra. Skärmflygning kan ske från plan mark med motor eller från backe utan motor och flygturen kan pågå i flera timmar. 

Flygklubben kan på Barkarbyfältet flyga med en tredje metod. De har en lång lina som sträcker sig hundratals meter. Med den kan de vinscha upp personer 300 meter upp i luften. Där släpps de och flyger ner.

Oskar Storborg, 17, håller på att lära sig skärmflygning med motor. Han fick intresset genom sin pappa som flugit i några år. Utbildningen består av en teoridel och en praktisk del där han flyger övervakat av en handledare. Igår var första gången Oskar Storborg fick flyga med motor. Idag ska han göra det igen. Känslan är euforisk.
– Det var något helt nytt, man kände sig fri. 

Friheten i att flyga

Magnus Hillgren i luften. Bild: William Lundgren

Magnus Hillgren, 52, är vice ordförande i Fenix Skärmflygklubb. Han började med skärmflygning för fem år sedan tack vare sin son. Nu flyger han minst en gång i veckan, så länge vädret tillåter. 
– Det är dopamin-kicken som är grejen.

Vädret är en stor del av sporten. När de flyger med motorer startar de från marken. Då är det viktigt att det är lugn vind. Annars är det svårt att starta och styra väl uppe i luften. Om de i stället flyger från backe måste det blåsa. Då är det viktigt att det blåser från rätt håll. 

Varje gång klubben ska skärmflyga på Barkarbyfältet måste de få klartecken från Bromma flygplats för att få sporta i deras luftområde. Där får de flyga på 450 meters höjd. Om de däremot åker till Enköping får de flyga hela 2 400 meter upp.

En social sport

Oskar Storborg. Bild: Hjalmar Karlsson

Innan Oskar Storborg flög med motor, skärmflög han genom att hoppa från backar (en av de vanligaste skärmflygbackarna i klubben är Granholmstoppen). Alla måste börja med det. 
– Då flyger man i kanske en halv minut. När jag flög med motor igår var jag uppe i 16 minuter, säger Oskar Storborg. 

När klubben flyger pratar de med varandra genom Discord. Magnus Hillgren säger att flyga med motor är som att hänga med polare fast uppe i luften. 
– Man kan flyga i timmar, så länge soppan räcker.

Oskar Storborg flög i 16 minuter, 300 meter ovanför marken. Det är svårt att beskriva känslan med andra ord än frihet. Han skulle rekommendera alla att skärmflyga.
– Man kanske är höjdrädd i ett flygplan för då har man inte kontroll. Men här har du kontroll, så du blir inte lika höjdrädd.

– Det här är det närmaste vi har att leva som fåglar, säger Oskar Storborgs pappa. 

Tilda Evertsson
Hjalmar Karlsson
William Lundgren

Magnus justerar utrustningen. Bild: Tilda Evertsson

Under våren 2025 samarbetar studenter från JMK, Enheten för journalistik, medier och kommunikation vid Stockholms universitet, med Nyhetsbyrån Järva.