Om alla ska ha tillgång till att ladda elbilar i Stockholm krävs en kraftig ökning av laddplatser. Speciellt för boende i Järva.

För villaägare med elbil sker oftast laddningen av bilen hemma under natten. Man installerar en laddbox privat och laddar bilen på ett effektiv och relativt billigt sätt. Men för elbilsägare som bor i lägenhet är det däremot inte lika lätt att installera en laddstation. Det innebär istället att man kan behöva ladda bilen på jobbet eller på en snabbladdningsstation.

– Generellt sett finns det ganska få laddstationer i förhållande till antalet bilar om vi tänker där det finns lägenheter. Där det finns hus/radhus har man i regel av naturliga skäl bättre förutsättningar att anordna laddning för elbilar, säger Erik Naessén, som är expert på elbilar och författare till boken Elbilar & Laddhybrider – Allt du vill veta och mer därtill!.

Annons:

För boende i Järva har det visat sig vara svårare att hitta en plats för laddning. Speciellt i jämförelse med Solna kommun, som är den kommunen i Sverige som har flest antal registrerade elbilar. I Solna finns det i nuläget 44 publika laddstationer, och 36 nya är under konstruktion. Dessutom finns det 58 laddstolpar i Mall of Scandinavias parkering för den som är villig att betala 3 kr/kwh, plus ett dussintal företagsägda laddningsstationer intill bland annat Vattenfall och Circle K i Solna.

I Rinkeby finns det bara tre laddplatser och i Tensta inga alls

I Rinkeby finns det bara tre laddplatser och i Tensta finns det inga alls. I Akalla finns det sju laddlatser, varav fyra är stationerade i företagsområdet norr om Hanstavägen, en stunds promenad från bostäderna vid tunnelbanan. I Kista finns det nio laddplatser, de flesta i parkeringshuset intill Kista galleria.

I Järva, om man räknar Kista, Husby, Akalla,Tensta, Rinkeby, Hjulsta och även Spånga, bodde 124406 personer år 2020 och i Solna stad samma år 83162 personer.

Diagram 1 visar att det finns nästan dubbelt så många registrerade bilar i Solna stad jämfört med Järva.

 

 

Diagram 2 visar att det i Solna stad finns 138 laddare och i Järva endast 19. Det innebär att Solna har 0,3% laddare per antal registrerade bilar och Järva har endast 0,09% laddare per antal registrerade bilar i hela området.

Trots att det är färre bilar i Järvaområdet, borde det vara lättare att uppfylla behovet med tillgängliga laddare till bilägare. Men elbilsägare från Järva berättar att det är svårt att hitta lediga laddstolpar i området.

Alexander Kuchirenko bor med sin familj i Akalla. Han äger en Hyundai laddhybrid som han laddar på parkeringsplatsen. Alexander berättar att han köpte elbil och saknade egen parkeringsplats med laddbox i flera veckor. Då var han tvungen att ladda bilen på offentliga parkeringsplatser med laddstationer.

– Det var svårt att hitta en ledig parkeringsplats med laddstolpar till elbil. Åtminstone här runt omkring i Husby och Akalla. Det närmaste stället var Kista galleria. Där kunde man lämna sin bil, men problemet var att det fanns bara fyra laddstolpar och de var alltid upptagna.

Alexander berättar att han åkte till Kista varje dag ett par gånger, men platserna var upptagna hela tiden. Till slut gav han upp och åkte till Mall of Scandinavia istället. Där fanns det flera laddstationer.

Utbyggnad av nya laddstationer

Jesper Liveröd, jobbar som presschef på Ellevio och berättar hur läget ser ut med utbyggnad av nya laddstationer:

– Ellevio samarbetar med Stockholm stad samt med olika kommuner som pekar vart man ska bygga elnät för att sedan kunna bygga elstolparna och det finns flera olika faktorer som påverkar det. Det måste finnas tekniska förutsättningar för att dra elnät till en viss plats. Därför kan man inte säga att det är bara staten som bestämmer vart flera laddare ska finnas. När det gäller området Järva så är det flera aktörer som bestämmer var elstolparna ska byggas: Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning, Ellevio och andra samarbetspartners, säger Jesper Liveröd.

En annan expert, Albin Kjellberg på Ellevio berättar att vanligtvist undersöks det hur många som har elbilar i områden och sedan byggs ett visst antal elladdare. Sammanfattningsvist är det underskott av laddstationer i hela Stockholmsområdet, men samtidigt konstaterar han att det är enormt mycket som pågår just nu. Han menar att flera laddstationer kommer att finnas inom kort.

– Man kan också pusha på att flera laddstationer ska byggas i Rinkeby till exempel. Det gör man genom att höra av sig till Stockholm stad och olika laddaktörer. Desto fler som hör av sig desto större sannolikhet att fler laddare börjar byggas, säger Albin Kjellberg.

Trots att företaget Ellevio tillsammans med staten jobbar aktivt för att få upp fler laddare för att bidra till omställningen, konstaterar Albin Kjellberg att om etableringen av laddare skjuts i tid, leder det med största sannolikhet till färre elbilar i området. Det kommer i syn tur att leda till sämre luft för boende.

Stockholm stad har tagit fram en klimathandlingsplan för åren 2022-2023, där det står att 4000 nya publika laddplatser ska vara klara till år 2022. Eva Sunnerstedt är projektledare för miljöbilar i Stockholm stad. Hon säger staden har valt att låta privata aktörer sätta upp laddning på egen bekostnad

– Frågan är inte bortglömd men efterfrågan för nya laddstolpar är inte skyhög i Rinkeby-Kista. Majoriteten av de platser som tagits fram för utbyggnad av laddstolpar är i innerstaden och endast ett fåtal utanför och i västerort framförallt, säger Eva Sunnerstedt.

Om det däremot inte finns laddplatser för elbilar så är det inte så svårt att se att efterfrågan på att införskaffa elbil är lägre i Järva och Västerort än i områden med fler laddplatser, vilk.

– Det är en klurig fråga eftersom det måste finnas en lönsam affärsmodell bakom utbyggnaden, att någon tjänar pengar på det helt enkelt. Vad vi kan göra på Stockholm stad är att upplåta mark, men det är upp till bolagen att söka statliga bidrag och sedan bygga ut. Ett exempel vore om bostadsbolagen sätter upp laddare om deras hyresgäster efterfrågar detta, säger Eva Sunnerstedt.

Anna Beermann
Tim Waage

Under våren har studenter från JMK, enheten för journalistik, medier och kommunikation vid Stockholms universitet, samarbetat med Nyhetsbyrån Järva. Vi publicerar deras granskande artiklar under sommaren.

Print Friendly, PDF & Email