Region Stockholms telefonlinje på flera språk är sedan början av juni en nationell telefonlinje. Fatuma Mohamed arbetar där som hälsoinformatör.
– Om ni har frågor om corona, så kan ni ringa mig.

Fatuma Mohamed är hälsoinformatör och arbetar på den nationella telefonlinjen svarar på frågor om coronaviruset. Genom ett samarbete med regionerna och Folkhälsomyndigheten är telefonlinjen öppen för hela landet.

 – Det är ett roligt och viktigt arbete och vi ger information till dem som behöver. Men kanske inte alla vet att det här numret finns.

Annons:

Kanske inte alla vet att det här numret finns

Telefonlinjens hälsokommunikatörer och hälsoinformatörer talar somaliska, arabiska, persiska, tigrinja, amarinja och ryska.

Fatuma Mohamed är ansvarig för somaliska och anställd av Region Sörmland.
– Men det spelar ingen roll var du bor. Vi svarar alla som ringer.

 Telefonlinjen är bemannad vardagar mellan 9-12 och 13-15. Ring 08-123 680 00 och först kommer en kort introduktion på engelska.

 – Sedan kan du välja språk genom att välja rätt knapp, säger Fatuma Mohamed.

De olika språken har olika nummer:

1 Arabiska 
2. Somaliska
3. Persiska
4. Tigrinja/ amarinja
5. Ryska 

 – Just nu handlar många frågor om Migrationsverket. En man undrade om han kan ta antikroppstest, även om han inte har arbetstillstånd. En annan undrade om hennes ärende hos Migrationsverket tog så lång tid på grund av corona.

 – En del frågor är svåra att svara på, men vi försöker hjälpa alla så gott det går, säger Fatuma Mohamed.

Exempel på frågor som kan besvaras är:  

Vad är coronavirus? Hur smittar det? Hur skyddar man sig? 
Varför rekommenderas man att jobba hemifrån om det är möjligt? 
Hur förhindrar man smittspridning? 
Varför ska man inte besöka sina äldre släktingar och vänner?
Finns det mediciner mot det nya coronaviruset? 
Var finns det information på olika språk? 
Hur tar man blodprov?
Finns det olika sätt att ta blodprov för covid-19?

Kerstin Gustafsson Figueroa

Fakta:Telefonlinjen fungerar inte som
sjukvårdsupplysning och det går inte att få 
hjälp med enskilda patientärenden, då ska
man vända sig till 1177 Vårdguiden.
Vid akuta och livshotande besvär ska man ringa 112. 

När telefonlinjen är stängd meddelas 
öppettiderna på engelska, med hänvisning 
till 1177 och 112. 

Print Friendly, PDF & Email