Akademibokhandeln, Kitch’n och ÖoB City har nyss stängt i Kista Galleria. I dag bekräftade Coop till Nyhetsbyrån Järva att butiken upphör från den 2 juni. Vi tog ett snack med gallerians nye fastighetschef Jesper Holmström för att försöka reda ut vad som sker.

Det är ganska etablerade butiker som stänger ner eller är på väg att flytta från gallerian. Vad är det som händer?
– Det som har hänt är att många hyresgäster vill gå ned i yta. Det är en stor transformation som har skett och det är ju kopplat till butikernas egna marginaler. Det är en förändring som sker generellt i alla köpcentrum. Då kanske man inte hittar en mindre yta och väljer att avflytta även fast man inte vill det. Sedan är det ju en annan sak, att butikernas försäljning över lag har gått ner mer. Folks konsumtionsbeteende förändras, världen förändras, marginalerna minskar. Det är många parametrar man ser på innan man väljer att stänga en butik eller väljer att avflytta.

Sedan försöker vi såklart alltid att tillgodose våra hyresgästers behov

Annons:

Jesper Holmström, som tillträdde som fastighetschef för gallerian i april, förklarar även att många butiker som stänger gör det av strategiska skäl och på grund av dålig lönsamhet.
– I många fall spelar det ingen roll vilken typ av hyra det är. Vi fastighetsägare blir alltid lite boven i dramat, för vi vill ha ett centrum som är öppet och är till för alla. Vi vill ha en kommersiell hyresgästmix som passar alla som kommer hit. Sedan försöker vi såklart alltid att tillgodose våra hyresgästers behov, men det är inte alla gånger det går.

Kista Galleria

Det faktum att Coop bekräftat att de flyttar innebär dock inte att det går dåligt för alla livsmedelsbutiker i gallerian.
– Livsmedel och mat är något som vi har upptäckt är väldigt populärt i Kista Galleria, det vill vi satsa mer på. Sedan vill få tillbaka något ankare, för att stärka upp hela butiksmixen. Vi försöker på det vi tror att Kista kan leverera till kunden.

Ica och Lidl är de butiker som det går bäst för i gallerian. Dessa vill de såklart behålla.
– Sedan kanske man kan addera livsmedel i form av en annan nisch, för det är så brett i dag. Och i Kista är det så många olika typer av kunder. Sedan gäller det att utveckla vår food court som är väldigt populär.

Vi sitter i dialoger även med butiker i fashion-segmentet

Men om man tänker galleria är väl shoppingen en väsentlig del?
– Vi sitter i dialoger även med butiker i fashion-segmentet. Det tycker vi saknas i dag, att ha ett utbud av mode och kläder som är attraktivt för dem som handlar här.

Det känns också som att det saknas en möbelbutik, finns det några planer på det?
– Jag skulle säga att fokuset kommer att ligga inom fashion, men vi gillar ju även hemartiklar. Det är nog mer aktuellt med något inom elektronik, säger han.

Det är mixen man vill ha

Samtidigt menar han att köpcentrum av i dag ofta är mer än bara mode.
– Vi har en stor del livsmedel, en stor del service, en stor del studentbostäder, gym och en bit fashion. Det är mixen man vill ha. Du ska kunna gå till vårdcentralen, till gymmet, äta en bit mat. Vi vill addera något som är väldigt attraktivt och vi sitter i väldigt många intressanta dialoger, som jag hoppas att vi kan kommunicera inom kort.

Det låter nästan som att butiker som flyttar eller stänger är en oundviklig del. Godisbutiken Hemmakväll håller till exempel stängt just nu, enligt lappar på butiksfönstren på grund av reparation.
– Att Hemmakväll håller stängt beror på att de fått en vattenläcka i ett rör med avloppsvatten. Då behövde de tömma hela butiken. Jag kan förstå att det sätter i gång en tankeprocess om vad som händer, men de passar på att renovera samtidigt, så förhoppningsvis blir det en uppfräschning innan de öppnar igen om några veckor.

Många känner sig trygga i gallerian

Enligt en kundundersökning som Citycon, fastighetsägaren för Kista Galleria, gjort betraktar kunderna gallerian som en mångkulturell plats – vilket de gärna vill bygga vidare på.
– Det som är unikt med Kista är också samverkan med andra runtomkring, staden och till exempel vid busstorget. Platser som vi inte äger men som vi vill se till att någon gör nånting med, men då måste staden och trafikförvaltningen bidra också för att det ska upplevas som en tryggare och fräschare plats.

Jesper säger även att den färska undersökningen visar att många känner sig trygga i gallerian.
– Vi har väktare och vi har investerat jättemycket i säkerhet. Ordningsstörningarna har gått ner kraftigt i Kista, men så fort du kommer utanför gallerian stannar vårt ansvar. Men det påverkar oss lika mycket. Och busstorget, som man pratat om i många år, där försöker vi vara delaktiga med alla aktörer för att få Kista att upplevas som en trygg, trevlig och kommersiell miljö. Men en styrka är att vi har 15,5 miljoner besökare varje år. Folk som bor här och folk som jobbar här.

Vi måste spetsa vårt utbud

Sett utifrån det perspektivet, är Kista Galleria så lönsam som den skulle kunna vara?
– Precis, vi måste ju ha ett utbud som gör att folk handlar här också. Kista är ju ett nav av människor, där många passerar, men vi måste spetsa vårt utbud.

Nyhetsbyrån Järva besökte nyligen gallerian en fredagskväll då ett kulturevenemang pågick. Tillställningen som hölls på Kista bibliotek var i princip fullsatt, men strax innan klockan 20 då den var slut var gallerian så gott som tom på kunder.

Finns det någon flexibilitet med den här typen av evenemang? Som lockar andra målgrupper.
– Det är en jättebra synpunkt. Vi utvärderar alla våra evenemang. Under Eid hade vi mer familjeaktiviteter och i anslutning till food courten, som var väldigt populärt. På marknadsavdelningen finns det inga begränsningar för vilka slags event vi skulle kunna ha. Det går att skicka förslag till vår marknadsavdelning.

Inom fem år hoppas jag att vi har en bra klustring av olika kategorier

Just nu är känslan att verksamheter lämnar, så hur jobbar ni mer kortsiktigt?
– Inom fem år hoppas jag att vi har en bra klustring av olika kategorier. Vi kommer att utveckla vårt mat- och livsmedelsutbud och så fort vi kan addera på vår butiksmix inom kläder, elektronik och åt inredningshållet.

Är det svenska varumärken då eller vilka?
– Både svenska och världskända varumärken. Vi vill också bibehålla det utbud vi redan har.

David Johansson

Print Friendly, PDF & Email