Ninel och Mickey med sina elcyklar och barnen i en cykelkärra

När Ninel Barrios Pizarro såg att Energi- och klimatrådgivningen i region Stockholm sökte testfamiljer till ett projekt med elcyklar nappade hon direkt.
– Vi hade varit nyfikna på elcyklar och pratat om att vi skulle försöka åka mindre bil.

Familjen i Kista valdes ut att delta i projektet Utan bilen dealen och Ninel Barrios Pizarro, hennes man Mickey Cortés Chávez och deras två barn Elliot, 5 och Martí, 3, fick låna två elcyklar och en cykelkärra. Mellan april och juli är tanken att de ska cykla istället för att ta bilen för alla resor som är kortare än en mil.

– Vi sparar in ungefär åtta bilresor i veckan, men då jobbar vi båda hemifrån just nu. Vi har cyklat till Barkarby och Veddesta för att handla, till min familj i Akalla, till Solna, universitetet och in till stan ibland. Vi har tänkt åka till Uppsala också där Mickeys familj bor, men då tar vi cyklarna på pendeln en bit, berättar Ninel Barrios Pizarro.

Annons:

Till Akalla tar det inte ens en kvart. Det är helt sjukt vad fort det går

Cyklarna är lättare än hon trodde att de skulle vara och det går snabbt att ta sig fram, ungefär 25 minuter in till stan från Kista. På styret sitter en hastighetsmätare som oftast visar omkring 20-25 kilometer i timmen. Men det är inte som en moped, trampar man inte så händer det ingenting.

– Från oss till Akalla tar det inte ens en kvart. Det är helt sjukt vad fort det går! Jag kom upp i 30 kilometer i timmen härom dagen. I början var det lite läskigt men sedan blir man fartblind.

Barnen är också förtjusta över hastigheten och Ninel Barrios Pizarro berättar att Elliot och Martí brukar heja på och be föräldrarna att köra ännu snabbare när de sitter i cykelkärran.

När familjen flyttade till Kista var han helt inställd på att ta cykeln till jobbet

Mickey Cortés Chávez jobbar på Stockholms universitet och som tidigare uppsalabo var han van att cykla överallt, så när familjen flyttade till Kista var han helt inställd på att ta cykeln till jobbet. Något som visade sig vara lättare sagt än gjort.

– Kartan visade att det fanns en cykelväg genom Ursviksskogen, men det var typ en stig med lera och grus. Jag hade en gammal cykel och den fastnade direkt, det finns ingen riktigt bra väg härifrån och det är rätt långt.

Efter de första misslyckade cykeläventyren har Mickey Cortés Chávez oftast tagit bilen till jobbet. Det tar 15 minuter, att jämföra med nästan en timme om man åker kollektivt, men med elcykel går det betydligt snabbare, ungefär 20–25 minuter.

– Är man van att åka kollektivt är det ju många resor som tar ungefär en halvtimme så det blir inte jättestor skillnad tidsmässigt, säger Ninel Barrios Pizarro.

Vi funderar allvarligt på att sälja bilen

Det enda riktigt negativa hon kan komma på med elcyklarna är att de är dyra och därmed också väldigt stöldbegärliga. Det har hänt att någon stått och pillat på cyklarna när de stått låsta utanför en affär och det krävs att man har tillgång till ett bra cykelrum i anslutning till bostaden.

Det kalla aprilvädret med flera snöiga dagar har dock gjort cyklingen mer utmanande, och hon konstaterar att man behöver ha bra kläder som håller mot vind och kyla, men som ändå andas. Till sommaren planerar de att göra badutflykter och fortsätta med barnens favorit: lekparkssafari – en perfekt aktivitet i coronatider.

– Vi får ha cyklarna i tre månader, men jag skulle jättegärna fortsätta. Vi funderar allvarligt på att sälja bilen, säger Ninel Barrios Pizarro

Anna Nygård
Print Friendly, PDF & Email