I två artiklar som publicerats i Expressen de senaste dagarna beskrivs Moosa Assal som en salafistisk influencer som sprider en bokstavstrogen tolkning av islam. Skribenterna anser att han inte borde få jobba kvar på Blå husets fritidsgård i Tensta. ”En absurd lögn”, menar åtta debattörer som ställer upp till Moosas försvar. 


”I sin iver att rädda pojkarna undan gatan kastar man flickorna framför bussen.” avslutar Linda Jerneck sin senaste krönika i Expressen. En krönika som enbart har för avsikt att diskreditera en ung man vars hela liv är vigt till den exakta motsatsen av hela krönikans tes. En upprepning av artikeln Nina Svanberg skrev dagen innan, även hon i Expressen. Att Moosa Assal skulle vara en extremist eller rekrytera unga till något sådant är en så absurd lögn att vi nästan vill påstå att det är förtal! Om inte annat är det ett småaktigt sätt att spä på hatet och rasismen mot muslimer, och det under ett valår då svenska muslimer redan utsatts gång på gång men visat sig stå över alla hemskheter man gärna felaktigt vill associera med muslimer.

Han har dedikerat sin tid till att göra Järva tryggare

Vi undrar vilka dessa flickor är som Jerneck bestämt verkar veta att Moosa kastar under bussen? Har hon träffat dem? Existerar de ens? Hon nämner inte ett enda exempel på att Moosa har kastat någon under bussen och ändå skriver hon en hel debattartikel om hur fel det är att han får fortsätta arbeta på Blå huset i Tensta, en fritidsgård där han dagligen arbetar för att förhindra att fler ungdomar väljer ett liv i kriminalitet. Han har dedikerat sin tid till att göra Järva tryggare och ge dessa ungdomar en möjlighet, något det svenska samhället har misslyckats grovt med. Och det ironiska i både Svanberg och Jernecks artiklar är att dom ägnar de första styckena till att återberätta allt gott Moosa gör, för att sedan ägna resten av sina artiklar till lösryckta påståenden baserade deras egna fördomsfulla antaganden. Med sig får de Magnus Ranstorp som själv inte bör vara den som kritiserar Assal av skäl en enkel googling kan besvara.

Annons:

Jerneck resonerar att Moosas kopplingar till salafismen är farliga för de ungdomar som sökt sig till gäng i sökandet efter tillhörighet och sammanhang. Enligt henne är det en stor risk att både gängkriminalitet och salafism erbjuder ett sammanhang som går på tvärs mot majoritetssamhällets normer och regler. Det hon missar att ta med här är att majoritetssamhället också är den vita medelklassen. Det är deras normer och regler Jerneck hänvisar till, för hade dessa ungdomar känt att de var en del av det Jerneck kallar för majoritetssamhälle så hade de inte behövt söka efter ett sammanhang. Problemet är att majoriteten av våra ungdomar i Järva kämpar för att överleva medan våra politiker använder dem som vapen i ett maktspel om folkets röster. Och i kaoset finns de eldsjälar som verkligen gör skillnad, bland andra Moosa.

Moosa finns där för alla som behöver en stadig person att luta sig mot

Vi känner Moosa, vi har växt upp med mannen Expressen gör sig delaktig till att begå karaktärsmord på. Vi träffar Moosa dagligen, dag som natt när han outtröttligt, ideellt lägger ner hela sitt hjärta och sin själ på att försöka vara en trygg punkt för alla ortens invånare. Killar som tjejer. Gammal som ung. De som media och politiker gärna klankar ner på. De vars förtroende han dagligen arbetar för att förvalta genom att ständigt vara närvarande, inlyssnande och fördomsfri. Inte undra på att han lyckas få människa efter människa att lämna destruktiva normer och vägar som inte leder någon annanstans än till fördärv.

Vad vill Svanberg, Jerneck och Expressen uppnå med att skriva och publicera sådana artiklar? Hade man föredragit att Moosa och andra goda krafter i orten gjort som media och majoriteten av Sveriges politiker; pekat finger, beskyllt och spätt på hatet? Det enda Moosa har gjort sig skyldig till är att ge sitt allt till ett område han själv vuxit upp i och därmed sett förfalla rakt framför ögon på honom. Han är skyldig till att aldrig ge upp och alltid vilja ge mer. Till alla. Oavsett om du är kvinna eller man, från orten eller Östermalm. Och framförallt så struntar han i om du är kristen eller muslim, troende eller inte. Moosa finns där för alla som behöver en stadig person att luta sig mot medan man hämtar andan och återgår till loppet om att vara god nog för ett samhälle som annars skriver av dig som en gangster.

Han heter inte Sebastian Stakset, är inte vit och valde inte kristendomen

Men Moosa gör sig också skyldig till att vara icke-vit, komma från förorten och predika för barnen som samhället sedan länge önskade skulle förgöra sig själva. Han heter Ramsis Assal, väljer själv namnet Moosa och religionen Islam. Han heter inte Sebastian Stakset, är inte vit och valde inte kristendomen. För det tycks vara de enda skillnaderna männen emellan, för deras budskap, kamp och vilja är den samma; inga fler ungdomar ska förgås. Bådas kamp behövs, båda gör positiv skillnad där den behövs som mest. Att Nina Svanberg, Linda Jerneck och Expressen inte ser det, är oroväckande och förargligt.

Rädda Barnen gör all rätt i att ha vad Jerneck och Expressen beskriver som en ”salafistisk influencer”. De borde höja den lönen Svanberg är ivrig att dela i sina rader. För den muslimska influencern gör exakt vad Rädda barnen, Stockholm stad, Polisen och alla myndigheter tillsammans misslyckats med; att få våra barn och unga bort från gatorna, tillbaka till skolan och våga drömma om en framtid där även dom är good enough. Moosa Assal borde, om något, hyllas för att han på egen hand får ungdomar att vända blad, lämna kriminaliteten och förgyllningen av den i musiken. Han bör hyllas för den goda kraft och inspiration han är ute i alla Sveriges förorter, inte stämplas som en extremist utan några som helst belägg. När ortens egna hjältar ställer sig upp och lyckas fånga upp andra har media tendensen att släcka deras glöd. Något vi aldrig kommer att tillåta och kräver att såväl Linda Jerneck som Expressen slutar med!

 
Mohamed Nuur, kommun- och riksdagskandidat för Vänsterpartiet
Hashim Mohamed Jama, ersättare i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd för Vänsterpartiet
Sebastian Stakset, rappare och författare 
Isatou Aysha Jones, riksdagskandidat Vänsterpartiet och grundare av BLM Sweden
Deqa Abukar, entreprenör
Nattalie Ström Bunpuckdee, aktivist och poet
Iman Aldebe, jurist, debattör och modedesigner
Martin Mutumba, fd fotbollspelare, artist, författare och programledare
Print Friendly, PDF & Email