Texter av elever i årskurs 9 på Enbacksskolan efter att ha läst utdrag ur Nobelpristagaren Han Kangs bok Levande och döda.
Nåd. Det som gör en människa
mänsklig är nåd.
Adam
Att vi hjälper varandra när vi är i
nöd för att sedan få hjälp när du
själv är i nöd. Även de grymma
kan visa sig ”svaga” ibland.
Khawla
Att vara normal bara och vara
lugn.
Mustafa
Känslor. Utan dem skulle det inte
har varit någon skillnad mellan oss
och robotar.
Meraj
En människa kan ha empati med
en annan människa. Den kan vara
sårbar.
Mubarik
En mänsklig människa kan känna
sig förälskad (ha kärlek).
Leon
Att göra snälla saker. Vi måste
behandla varandra på samma sätt
som vi vill bli behandlade.
Beren
Det som gör en människa mänsklig
är att en människa vet vad den gör
och när den ska sluta.
Hafsa
Det som gör en människa mänsklig
är att en människa uttrycker sina
känslor, antar jag.
Ayub
Att hjälpa andra och stå upp för
andra.
Asiya
Att vara mänsklig är att kunna leva
ett bra liv, sprida glädje. Att inte
skada andra människor.
Sara
En själ är vad som gör en människa
mänsklig.
Aleeza
Känslor, kropp och organ. Att
vara snäll, omtänksam, hjälpsam,
trovärdig.
Nabhan
Att försöka ta reda på vem man är.
Alexandra
Trauma är en negativ sak som
mänskliggör en person och det kan
leda till att vissa har en djupare
empatisk förmåga.
Tanisha
En mänsklig människa tycker jag
är någon som är hänsynsfull och
snäll. Att kunna hjälpa någon utan
att vinna något på det.
Filippos
Gemenskap. En av de största
anledningarna till att människor
lider av depression och psykisk
ohälsa är att människor inte känner
sig inkluderade.
Ayuub
Att man inte vet vem man är.
Ledion
Ingen är perfekt och att vara
människa är att känna till sina
brister.
Omer
Texterna är hämtade från årets Nobelprishäfte. Elever i åldrarna 10-15 år från Enbacksskolan i Tensta och Askebyskolan i Rinkeby har studerat Alfred Nobels liv, Nobelpriset, årets pristagare och särskilt litteraturpristagaren Han Kang och hennes verk. I år läste de utdrag ur Han Kangs verk Levande och döda, Den vita boken, Jag tar inte farväl och The Fruit of my Woman. Elevernas möte med dessa texter och de reaktioner som väckts har sedan legat till grund för skapande och skrivande.
Här kan du läsa elevernas texter om snö efter läsning av Den vita boken och Jag tar inte farväl.