Redan vid 12-tiden när eidfestivalen öppnade var det gott om besökare. Ett par timmar senare var köerna långa och det var nästan trängsel på Kvarnbacka bollplan.
Massor med deltagare i alla åldrar, från när och fjärran kom för att se vad som fanns att göra. En lång rad med tält hade satts upp för företag och organisationer som hade produkter att sälja. Det fanns kläder, böcker, parfymer och dekorationer att köpa.
– Jag säljer mest böcker genom min webshop. Idag har jag med barnböcker från svenska, muslimska företag. De engelska böckerna har jag importerat. Det har varit en strykande åtgång på barnböckerna idag, sade Sipan Azizoglu som verkade nöjd med det.
På bollplanen var det långa köer till aktiviteterna
I tältet bredvid såldes parfymer. Både de med olja som man stryker på huden och de utan olja och utan alkohol som man kan spraya på kläder om man vill. Det fanns också ett par tält där kläder såldes. Både för män och för kvinnor.
På bollplanen var det långa köer till de mer sportiga aktiviteterna som vände sig till barnen. Det fanns fiskdamm, ansiktsmålning och hennamålning på handen. Till de tre hoppborgarna i olika storlekar ringlade köerna långa.
De stora bollarna som man kryper in i och rullar runt var ett populärt inslag där det också blev långa köer.
Brandförsvaret i Kista fanns i ett tält och delade ut hjälmar och klistermärken till barnen. En brandbil var på väg för att visas upp.
Det fanns två food trucks på plats och flera andra försäljare av till exempel fruktsallad. Det intryck man fick som besökare var att både besökare, försäljare och arrangörer var nöjda med dagen.
Monica Jansson