Porträtt på Cherrie.

“Du måste vara smart, ha moral och veta vem du jobbar med”

Nyheter

Punktlig och i svart bil anlände hon, Västerorts egen stjärna, Cherrie. Som artist, producent, låtskrivare och egenföretagare var hon inbjuden till Tibble Gymnasium Campus Kista för att tala om arbetsrätt.
– Idag gör jag en ordentligt bakgrundskontroll innan jag går med i några samarbeten med olika företag. Om jag vet att något är fel, och det spelar ingen roll hur mycket pengar jag förlorar, så är det inte värt det. Jag vill inte att mina fans ska hata mig.

Eleverna i Tibble gymnasium, som har en filial i Kista sedan i höstas, har precis avslutat ett projektarbete om lagar och regler i arbetslivet. Cherrie har erfarenhet som egenföretagare och har visat att arbetsvillkoren spelar roll. I slutet av förra året skulle hon ha släppt en egen kollektion på ett modeföretag, men i sista stund bröt hon samarbetet.
– Det var inget lätt beslut, jag hade jobbat i ett år med kollektionen. Företaget släpper flera kollektioner om året, men det var första gången som någon som jag fått skapa tillsammans med dem.

Cherrie hade blivit väl bemött, men så kom det fram att arbetsmiljön i företaget var en katastrof. Det ena vittnesmålet avlöste det andra om hur illa praktikanter behandlades.
– Ja, och det handlade inte om två eller tre complaints, utan om 3000.

Jag ville inte heller bli tjejen från orten, som bara ställde till problem

Cherrie hade fått igenom sina krav, hon hade fått anställa dem hon ville arbeta med och det rörde sig om 20 personer.
– Jag hade fått med mitt team, hade till exempel en hijabi som modell och jag dog för den kollektion kläder som jag jobbat med ett helt år. Jag ville inte heller bli tjejen från orten, som bara ställde till problem.

Ekonomiskt skulle hon också förlora på det. Men trots detta så bröt hon samarbetet.
– När jag hörde alla historier kände jag att jag kan inte stå för det här. Hur skulle jag kunna gå runt och promota mina kläder efter det här?

Efteråt fick hon mycket stöd.
– Jag har alltid haft bra fans, men det här var på annan nivå. Jag blev backad av alla, även av många stora svenska artister. Det som räddade mig var stödet jag fick.

Jag har tagit jobb som jag har ångrat, men man lär sig

Erfarenheten från modebranschen har gjort henne vaksam. Numera kontrollerar hon noga vem hon vill samarbeta med.
– Jag har tagit jobb som jag har ångrat, men man lär sig. Mitt team måste göra ordentlig background check så att jag kan stå för de samarbeten jag går in i. Jag säger nej till säkert 92 procent av alla förslag jag får. Hela min grej har varit att kunna anställa mina tjejkompisar och göra något som vi kan vara stolta över.

Det var så det började en gång. Alla hennes ”tjejer” har varit med från början, de är hennes team.
– Den pakten vi hade från första början har varit viktig, särskilt när jag inte hade något stort bolag bakom mig. Det är tufft att vara kvinna i den här branschen, en svart tjej som sjunger R&B från orten. Det skulle inte funka. Men jag ville visa dem som underskattade mig vad jag kan.

I sju år körde Cherrie utan att vara signad på ett stort bolag.
– Men min musik slog igenom ändå, först utomlands och då ökade intresset här hemma också. Jag släppte tre skivor som jag äger helt själv, de blev min pension.
Men nu har hennes företag Araweelo signat med Warner.
– Jag ville inte vara independent från början, men så blev det. Jag är van vid gräsrotsnivån och ville gå till ett stort bolag och jobba i team.

Black Lives Matter har förändrat situationen

Cherrie tror att det är lättare idag, vare sig det gäller musik eller att skapa sina egna varumärken.
– Det finns fler aktörer. Black Lives Matter har också förändrat situationen. Det har lett till att fler företag kommer till oss istället. De vill vara en del av förändringen, antar jag.

Efter Black Lives Matter, tror du att företagen tar kontakt med dig bara för att du är svart, frågar en tjej i publiken.
– Ja, 100 procent. Folk börjar fatta att svarta kroppar måste få synas.

Ibland känns det lite skevt, säger Cherrie, eftersom den anställda personalen på företagens kontor fortfarande är helt vit.
– Det är nästan som om man utnyttjas och därför kräver jag att få jobba med mina tjejer, det handlar om att ta över utrymme. De tror inte att folk som oss har något inflytande på marknaden. Men kolla, allt coolt kommer från oss och nu har de börjat fatta det.

Men vare sig musik eller mode är lätta branscher. En ny artist, som blir erbjuden ett kontrakt, kan lätt bli lurad.
– Det är mycket du inte förstår. Det är vänner som har hjälpt mig in i branschen och det är viktigt med folk som du litar på. Du måste vara smart, ha moral och veta vem du jobbar med för att inte bli utnyttjad. Vi måste skapa ett kulturellt skyddsnät där vi kan hjälpa varandra.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Print Friendly, PDF & Email