Som en del av arbetet med årets Nobelpristagare i litteratur, Han Kang, har elever i årskurs 6 på Enbacksskolan skrivit om sin egen hembygd, Tensta, en av Stockholms mest internationella stadsdelar.
Det smakar höst och fuktigt regn.
Vinden blåser genom mig.
Buskarnas blad fladdrar.
Jag har glömt min jacka.
Ett guldkors på kyrkan.
Kyrkklockan dånar.
Det luktar gräs och sorg.
En kyrkogård med många gravar.
Det är synd om de döda.
Svarta moln, tystnaden och vinden som blåser.
Träden är högre än husen.
Kastanjen är taggig
men inuti är den len.
Det luktar nybakade bullar i Spånga by
från den röda stugan
där alla är välkomna.
Glädjen är ritad på barnens munnar.
Jag hör bollen träffa ribban.
Konstgräs med vita linjer.
Det smakar spelglädje.
Jag känner spring i benen.
En skolgård full med barn.
Skratt och skrik på samma gång.
Glädjen sprider sig i min kropp.
I simhallen ser jag pappor som lär barn att simma.
Det varma vattnet ger mig en kram.
Kloret gör ögonen blodröda.
Barn hoppar från trampolinen.
Vattnet skvätter.
Jag skrattar mycket.
I Tensta centrum samlas alla, svart eller vit.
Det finns många kulturer
som värmer upp Tensta.
Jag känner mig lugn i hjärtat.
Alltid trygg, både inne och ute.
Texterna är hämtade från årets Nobelprishäfte. Elever i åldrarna 10-15 år från Enbacksskolan i Tensta och Askebyskolan i Rinkeby har studerat Alfred Nobels liv, Nobelpriset, årets pristagare och särskilt litteraturpristagaren Han Kang och hennes verk. I år läste de utdrag ur Han Kangs verk Levande och döda, Den vita boken, Jag tar inte farväl och The Fruit of my Woman. Elevernas möte med dessa texter och de reaktioner som väckts har sedan legat till grund för skapande och skrivande.