Hela projektet att göra Helsingörsgatan till gågata bygger på rena lögner – och på dessa lögner har man beslutat att satsa  20 miljoner av skattebetalarnas pengar! Var har man fått siffran över 200 gående på gatan dagligen?

Jag har bott i en bostadsrättsförening på Helsingörsgatan sedan 1978 och min balkong vetter mot den renodlade bilvägen. Jag är storrökare och från min balkong ser jag runt tiotal människor per vecka gå på gatan, några av dem bor i bostadsrättsföreningar runt omkring och tar en genväg till återvinningen – som kommer att försvinna inom en nära framtid.

Dessutom har jag bil i garaget intill Helsingörsgatan och kör på gatan i stort sett dagligen. Några över 200 människor dagligen går INTE på gatan! Däremot är det en livlig biltrafik, framför allt på eftermiddagarna efter jobben. All nyttotrafik körs på Helsingörsgatan; bostadsrättsföreningar runtomkring har trädgårdentrepenörer med till exempel snöplogar och andra större redskap för trädgårdsskötsel. All byggtrafik, flyttrafik, räddningstrafik etc etc körs på Helsingörsgatan, som är omringad av stora parkeringsgarage till boendes bilar. Det finns även flera stora utomhusparkeringar vid Helsingörsgatan.

Annons:

Det finns ingen naturlig orsak att gå på Helsingörsgatan

Det finns ingen naturlig orsak att gå på Helsingörsgatan: alla boende har sina entréer på helt andra håll. Över gatan leder tre viadukter till promenadvägar kring bostäder, skolor, förskolor och gallerian. 

Siffran över 200 kan enbart stämma i början av Helsingörsgatan. Där finns ett övergångsställe och folk främst från Ärvinge går över gatan till gallerian/tunnelbanan. De behöver ingen gångväg.

En bra gatubelysning finns redan på Helsingörsgatan. Och människan har sedan urminnes tider gjort sina genvägar; på Helsingörsgatan stör de ingen om man inte räknar människor med extra sinne för estetik. 

Gör någonting åt trappan från gallerian till busstorget istället!

Gör någonting åt trappan från gallerian till busstorget istället! Hela det området kring platsen börjar likna slummen. Dessutom är den farlig för gående på grund av trasiga gatstenar, trasig trappa – och mörker på kvällarna. Med 20 miljoner skattebetalarnas pengar kan Stockholms stad åstadkomma något väsentligt just där. Se till att belysningen är bra. Låt ungdomar måla hela muren som i folkmun kallas för klagomuren – inte utan orsak!

Upprörd Kistabo