Vad ska egentligen ett medborgarkontor göra? Det verkar inte helt klart i Rinkeby. Enhetschefen Halima Maronsi medger att de misslyckats med att kommunicera sitt uppdrag.

Hussein Mahamed Aadan kommer från Somalia men har de senaste tio-elva åren bott i Rinkeby. När han efter åtta år i Sverige gavs möjlighet att söka svenskt medborgarskap gjorde han det, men processen är utdragen och tar tid. Nyligen hörde Migrationsverket av sig till Hussein och bad honom komplettera sin ansökan med svar på fyra frågor angående hans bakgrund.

Frågorna var enkla att besvara men varken Hussein Mahamed Aadan eller hans fru Faduma Hussein kände sig så säkra på svenska att de ville formulera svaren till Migrationsverket själva. Därför gick de till medborgarkontoret i Rinkeby för att be om hjälp.

Annons:

Men där fick de nej direkt. 

– Vi skriver inte åt någon. På medborgarkontoret ägnar vi oss åt samhällsvägledning, sade Ali Abdelsaid, biträdande enhetschef på medborgarkontoret.

Det var inte första gången Hussein blivit nekad hjälp

Det var inte första gången Hussein blivit nekad hjälp på medborgarkontoret i Rinkeby. Han var där en gång förra året och frågade om hjälp med att fylla i förtursbegäran angående medborgarskapet till Migrationsverket. Då fick han höra att de inte alls bistår folk med ärenden som rör Migrationsverket.

Det bekräftas av Halima Maronsi, enhetschef på medborgarkontoret i Rinkeby, som säger att medborgarkontoret enbart hjälper till med frågor på kommunal nivå.

– När det kommer till statliga myndigheter kan vi bara hänvisa personen rätt, man behöver avgränsa någonstans. När det gäller Migrationsverket kan det dessutom vara väldigt känsliga ärenden som kan avgöra hela livet för en person och det får inte bli fel. Därför hänvisar vi till jurister som finns både här i Rinkeby och i Folkets Husby.

Alla medborgarkontor i Stockholm gör likadant

Men Hussein Mahamed Aadan och Faduma Hussein har inte blivit hänvisade någonstans. De fick i stället be en vän om hjälp och han kunde formulera svaren åt dem på några minuter. När kompletteringen väl var inskickad dröjde det mindre än en vecka innan beskedet från Migrationsverket kom: Hussein beviljades svenskt medborgarskap.

– Det var inga komplicerade frågor. Varför har de öppet på medborgarkontoret när de inte kan hjälpa folk? Jag tycker det är respektlöst att de nekar en, säger Faduma Hussein.

Halima Maronsi uttrycker viss förståelse för den frustration som paret känner. 
– Jag kan förstå folk som kommer hit och tycker att de tagit kontakt med en myndighet, där måste vi bli tydligare med vad som är vårt uppdrag. Alla medborgarkontor i Stockholm gör likadant i sådana här frågor.

Bemötandet jag fick var helt respektlöst

En annan person som fått kalla handen på medborgarkontoret i Rinkeby är Yusuf Abdi som gick dit för att be om hjälp för ett par veckor sedan. Han hade fått brev om att den förskoleavgift han betalade för sitt barn var för låg i förhållande till hans inkomst och behövde skriva ett svar som överklagade beslutet om att höja hans avgift.

– När jag kom in och förklarade vad jag behövde hjälp med sade de direkt att vi hjälper dig inte. Det var första gången jag gick till medborgarkontoret och jag blev chockad, för bemötandet jag fick var helt respektlöst.

Eftersom förskolan är en kommunal verksamhet borde Yusuf Abdi ha kunnat få hjälp om det enbart var avgränsningen gällande statliga myndigheter som var problemet. Men han säger att han blev nekad på en gång, utan förklaring.

Anna Nygård

Print Friendly, PDF & Email