Familjen bor i en tvårummare i en av HSB:s fastigheter Kista; mamma, pappa och tre barn i förskoleåldern. I sovrummet, där alla sover tillsammans, började parketten släppa.
– Vi har fuktskador i både sovrum och vardagsrum och det dröjde över ett år innan HSB kom hit och mätte.

Familjen kontaktade HSB direkt när de märkte fuktskadan i sovrummet.
– Vi kontaktade HSB i februari 2020, men det dröjde till november innan de kom hit och tog prover.

Ett företag som anlitats av HSB kom till lägenheten och mätte fukt och luftkvalité. Provsvaren dröjde och HSB ville inte lämna ut dem, utan hänvisade familjen till Stockholm stads miljöförvaltning. Familjen kontaktade miljöförvaltningen och svar därifrån kom den 11 mars 2021.
– Sovrummet är tydligt fuktskadat och det finns även indikationer på att vardagsrummet är det. Han som var här och tog prover konstaterade att det finns svartmögel både i badrum och kök.

Annons:

HSB:s åtgärd var att bryta upp parketten i sovrummet. 

Vi har svårt att sova och luften har påverkat våra luftvägar

Fastigheten där familjen bor är granne till ett stort parkeringshus och familjen fruktar att det finns fler hälsoproblem, som inte syns med blotta ögat. Pappan i familjen är allergiker och har en kronisk autoimmun sjukdom.
– Vi har svårt att sova och luften har påverkat våra luftvägar. Det är mer påtagligt på natten.

Från HSB föreslog man till sist följande åtgärder:
Byte balkongdörr för att minimera kalldrag och avgaser från garaget. Riva ut golvsocklar och parkett i sovrum. Öppna upp gipsväggar 30 cm från golv för att säkerställa att det inte finns mögel där bakom. Ta ner tapeter och patentera väggarna innan dessa målas. Återställa gipsväggar. Desinficering av betonggolv. Lägga ny parkett och montera nya golvsocklar. Se över tilluftsdonen och dess filter och eventuellt byta dessa efter inspektion.

Under tiden som rummet repareras kan inte familjen bo i lägenheten.
– Förvaltaren från HSB frågade om vi hade ett sommarhus, eller kunde flytta hem till släkt eller vänner. Det var mitt under coronapandemin, så vi bor kvar.

Till slut blev familjen erbjuden en ersättningslägenhet för att sovrummet skulle åtgärdas.
– Men de tänker inte göra något åt vardagsrummet, och vi kan inte flytta ut och in flera gånger. Vi har tre små barn och hoppas på en mer permanent lösning.

Vi har inte varit medlemmar tillräckligt länge

De har även tagit kontakt med hyresgästföreningen för att få hjälp.
 – Men de kan inte hjälpa oss. Vi har inte varit medlemmar tillräckligt länge.

I åtta år har familjen bott i lägenheten. Ända fram till sommaren 2019 ägdes fastigheten av Atrium Ljungberg, sedan köpte HSB huset.
– Det gick väldigt fort. Plötsligt hängde det en lapp i porten som meddelade att vi skulle få nya ägare. 
Familjen hade sedan länge ansökt om en större lägenhet och även blivit lovade en av förra fastighetsägaren.
– Men nu hänvisar de oss bara till HSB:s bosparkö, och där har ju folk stått i kö i åratal och vi är chanslösa.

Han och hans hustru känner sig överkörda, av alla

De kan fortfarande byta sin lägenhet, men pappan verkar uppgiven.
– Det blir inte lätt, eftersom lägenheten både har fuktskador och svartmögel.

Han och hans hustru känner sig överkörda, av alla.
 – Det gör ont i mitt hjärta att borsta mina barns tänder i ett badrum med svartmögel, läsa en bok för dem i ett fuktskadat sovrum där de ska sova hela natten för att sedan vakna upp och äta frukost i ett trasigt och slitet kök som också har svartmögel. 

Kerstin Gustafsson Figueroa

Läs svaret från HSB här.

Fakta: Den som blir medlem i HSB kan öppna ett bosparkonto och på sätt spara till en framtida kontantinsats till en bostadsrätt. Sparandet ger dig bosparpoäng, som även kan ge dig förtur till HSB:s hyresrätter och nybyggda bostadsrätter. Många börjar spara åt sina barn, så att de i vuxen ålder ska kunna få en lägenhet.
HSB har inte bara bostadsrätter utan har även runt 27 000 hyresrätter över hela landet. I Kista har HSB 417 hyresrätter. Hur lång kön är beror på hur många bosparare som är intresserade av en lägenhet. I dag är det 140 000 som står i HSB:s bostadskö.

Vilka rättigheter har du som hyresgäst?
Frågor till, och svar från, en av Hyresgästföreningens jurister:

1) Om en lägenhet har konstaterad fuktskada, är det hyresvärdens ansvar att ordna evakueringslägenhet? Eller ligger ansvaret hos hyresgästen/ alt hyresgästens försäkringsbolag?

Nej, om det handlar om att åtgärda en skada så har inte hyresvärden något evakueringsansvar. Om hyresgästen har en hemförsäkring så kan försäkringen, beroende på villkoren, medföra en rätt till evakuering. Däremot så har hyresgästen naturligtvis inte någon skyldighet att betala hyran om hon/han inte kunnat bo där alls.

2) Om en fastighetsägare har en intern bostadskö, vad händer med den interna kön vid försäljning av fastigheten?

Det är helt upp till fastighetsägaren att bestämma och inte något vi kan styra över.

3) Har hyresgästen rätt till reducerad hyra, även retroaktivt, om det konstaterats att de bor i en ohälsosam lägenhet?

Ja, det kan de ha. Det beror på vilken typ av brist det handlar om (radon, mögel, bullerstörningar m.m.), hur stor störningen har varit och hur omfattande (dygnet runt, någon timme per dag osv.) den har varit.

4) Hur länge måste en hyresgäst ha varit medlem i Hyresgästföreningen för att få hjälp?

Hyresgästen måste ha varit medlem när tvisten började. Här beror det på vilken fråga hyresgästen vill ha hjälp med. Om man är medlem innan man påtalat bristen för sin hyresvärd kan man få hjälp av att få bristen åtgärdad. Om hyresvärden inte åtgärdar kan vi gå in med en ansökan om åtgärdsföreläggande till hyresnämnden.
För att även få hjälp med hyresreduktion p.g.a. måste hyresgästen ha varit medlem innan bristen uppstod.

Print Friendly, PDF & Email