Aktörer från Järva drar igång ny idétävling

Intervju/Nyheter

Idétävlingen För-orten har dragit igång. Anordnarna bakom tävlingen är Womenisa, BLING, Bk Bussenhus och Atletico Rinkeby. Tävlingen utgörs av två kategorier – en för kvinnor och en för samhället.

För-orten är en idétävling initierad av dem Järvabaserade aktörerna Womenisa, BLING, Bk Bussenhus och Atletico Rinkeby. Syftet är att locka fram fler idéer från lokalsamhället, framförallt från förorterna i Stockholms län. Grundidén är att lyfta fram och stärka förebilder som vågar gå efter sina drömmar, men också att stärka entreprenörskapet i förorten och på så sätt visa att det är en väg att gå även för människor som bor i utsatta områden.

Man tävlar i två kategorier – en för kvinnor och en för samhället. I den första kategorin måste alla idébärare som ansökt till tävlingen vara kvinnor. Där spelar det ingen roll om idén är en innovation, en affärsidé eller en samhällsförbättrande idé. Deqa Abukar, operativ chef för BLING, förklarar att den kvinnliga kategorin är särskilt viktig i och med utvecklingen av kvinnligt entreprenörskap.

– I somras kom det ut en GEM-rapport som visar att kvinnligt entreprenörskap i Sverige har sjunkit med 30 procent. Trots att företagandet har ökat, har minskningen på kvinnornas sida sänkt Sveriges entreprenörskap. Det har alltså inte hjälpt att männens entreprenörskap har ökat.

– Rapporten visar också på att en stor andel kvinnor känner att de inte har tillräckligt med kunskap för att driva företag. Genom att ha en kvinnlig kategori i tävlingen vill vi upplysa detta problem, det är ju något vi har sett sedan tidigare och det är skälet till varför Womenisa finns. Syftet med kategorin är därför att synliggöra fler kvinnliga entreprenörer, men även att visa på att det finns en hel plattform som stöttar kvinnligt entreprenörskap.

Den andra kategorin är för samhället. Tanken med den är att stärka socialt entreprenörskap och lyfta samhällsförbättrande idéer. Idéerna i den kategorin ska alltså ha en social prägel och måste även på något sätt reflektera en av FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

Vinnarna av tävlingen får i båda kategorier 100 000 kronor att investera i sin verksamhet. De som kommer på andra och tredje plats får 30 000 respektive 20 000 kronor. Utöver vinstsummorna får vinnarna även bland annat mentorskap och kontorsplats. Deqa Abukar menar dock att mervärdet ligger snarare i processen än i vinstpotten.

– Tävlingen går inte ut på att bara skicka in sin idé och sedan är det klart. Vi kommer att ha en utbildningsfas där man får bearbeta sin idé genom utbildning, coachning och feedback, för att till slut pitcha sin idé inför publik och investerare på finalkvällen.

Ansökningsperioden till För-orten pågår fram till den 18 september. Tävlingen kommer att pågå under hela hösten och kommer att utgöras av flera event. Pitchkvällen, det vill säga finalen, kommer att äga rum i slutet av december i samband med ett stort event.

Eleni Terzitane
Print Friendly, PDF & Email