– Gemensamt förklarar vi Tensta marknad öppnad!
Stadsdelsnämndens ordförande Sus Andersson, MP, och vice ordförande, Ole-Jörgen Persson, M, står på scenen och talar till sex personer, varav fyra är funktionärer.

Tensta marknad har länge varit stadsdelens stolthet. Det var den gången om året som Tensta förekom i ett enbart positivt sammanhang. De bästa åren kom så många som 80 000 personer under tre dagar till Tensta för att besöka marknaden och artister från hela världen uppträdde. I år pågår marknaden bara under lördagen.

Under många år, med både röda och blåa styren i stadshuset, anordnades marknaden av lokala föreningar i samarbete med anställda på förvaltningen. Men 2015 beslutade stadsdelsnämnden att marknaden skulle arrangeras av ett utomstående eventföretag, den ekonomiska föreningen Glad Stad, som bland annat ansvarar för marknaden vid Hornstull.

Annons:

– Vi fick tydliga direktiv att inte ha något samarbete med Tensta marknadskommitté, säger en av företrädarna för Glad Stad. Men vi ville ha en lokal förankring och försökte få in ungdomar i arbetet. Vi utbildade också unga i hur ett stort event organiseras, för att de skulle kunna ta över.

Glad Stad anordnade Tensta marknad i två år, men tackade nej till uppdraget 2018. Ett av skälen var att de ansåg att politikerna lade sig i deras arbete. Särskilt när de arrangerade firandet av 6 juni och ledande politiker inte ansåg att arrangemanget var ”tillräckligt svenskt”. Årets marknad anordnas istället av företaget Utsikt Kommunikation, som också anlitas av Stockholms stad.

När Sus Andersson och Ole-Jörgen Persson är klara på scenen och har öppnat Tensta marknad har de tid att svara på några frågor.
Är ni nöjda med arrangemanget?
– Ja, det har ju precis börjat, sade Sus Andersson. Det blir säkert bra.

Tycker ni att Tensta marknad har blivit bättre sedan ni började anlita privata eventföretag?
 – Jaså, du vill prata om historien, säger Sus Andersson. Det kräver nog en längre diskussion. Men det fanns tidigare en brist på transparens och en sammanblandning av kommunal verksamhet och en lokal förening. Vi behövde få en bättre redovisning av arrangemanget.
– Ja, utifrån de resurser vi lade ut år efter år, så ville vi veta vart pengarna tog vägen, säger Ole-Jörgen Persson.

Men varför fortsatte inte samarbetet med de lokala föreningarna?
 – Ja, vi har varit för dåliga på att ta vara på det lokala engagemanget, säger Ole-Jörgen Persson, det måste vi nog ta på oss. Inför nästa år måste vi sätta oss ned med föreningarna och börja arbetet mycket tidigare.

Lite senare anordnas en partidebatt på scenen, där både Sus Andersson och Ole-Jörgen Persson är med, som är riktigt välbesökt. Det märks att det är valår, det finns ett intresse. Nästan alla partier har egna tält, annars är det förhållandevis glest mellan stånden.
Lite längre bort på Tenstagången är det några handlare som varit med tidigare, men som inte har vare sig tält eller bord i år.
– Det är inte alls lika mycket folk, säger Maria Emanoulidou, som säljer begagnade skor och kläder. Och det är mycket dyrare att vara med.
Hon och hennes man har lagt ut grejerna direkt på trottoaren, de struntade i tillstånd i år. Det skulle kosta 1000 kronor om de hade med sig eget bord och tält, 1500 om de behövde el och 3000 om de behövde både tält, bord och el.

Mitt på dagen är det mycket folk på Tenstagången, det är lördag och vackert väder. Fruktståndet, som är öppet varje dag, har många kunder som vanligt. Flera kommunala verksamheter har tält och en del ”knallar”, som säljer allt från smycken till sockervadd och ballonger, är på plats.
– Ja, men det är stor skillnad jämfört med förr om åren, säger Sahra Bargadle, från Tensta kvinno- och tjejjour. Hon satt med i Tensta marknadskommitté i många år, som representant för Hava Tako kvinnoförening.
– Förut var det verkligen en familjefest, en stor fest för alla. De har förstört Tensta marknad. Det har jag sagt att jag tycker till både politiker och tjänstemän.

Kerstin Gustafsson Figueroa
Print Friendly, PDF & Email